한국미술 다국어 용어사전

미술용어 찾아가는 미술관
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    찾아가는 미술관
  • 영문

    Traveling Art Museum
  • 한문

  • 중문

    送上门的美术馆(traveling art museum)
  • 일문

    アウトリーチする美術館
비고/구분 프로젝트/프로그램/행사
개념정의 1990년에 국립현대미술관이 상대적 문화소외지역에서 기획전을 열고 소장품을 소개하는 프로그램으로 신설한 것이다. 2011년부터 문화소외지역의 초등학생들을 위한 미술교육 프로그램으로 개편하였다. 매년 해남, 평창, 충주, 부산, 대구, 대전, 울산, 인천, 청주, 전주, 제주 등 전국 12개 지역의 학교, 교육청과 협의하여 대상 학교와 프로그램을 결정한다. 전국 초등학교 현장에 미술 문화를 확산하고 학생들에게 감상, 이해, 체험, 창작으로 구성된 통합교과적 미술관 교육을 제공하며, 향후 지역 미술의 문화적 자생력의 기반을 만드는 것이 목적이다. 교육 시간은 총 4차시로 이루어지고, 각 차시는 80분으로 구성된다. 교육은 교수학습 자료와 실기 재료, 활동지 등의 미술관 교육 콘텐츠 제공, 교육 전문 강사 제공, 지역 특성에 맞추어 교육 전시 공간으로 내부를 꾸린 교육형 버스 방문 등을 포함한다. 참가비는 무료이며, 교육 과정과 결과는 국립현대미술관에서 출판한다.
개념정의(영문) Traveling art museum was established as a program to hold exhibitions and introduce collections in relatively marginalized areas in 1990 by the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (MMCA). Since 2011, the program has been reorganized into an art education program for elementary school students in marginalized areas. Each year, possible schools and programs are determined in consultation with schools and education offices in 12 regions nationwide, including Haenam, Pyeongchang, Chungju, Busan, Daegu, Daejeon, Ulsan, Incheon, Cheongju, Jeonju, and Jeju. The goal is to spread art culture to elementary schools across the country, providing students with an integrated art education consisting of appreciation, understanding, experience and creation, and establishing a foundation for a self-sustaining local art culture. Training consists of four 80-minute sessions. Education includes providing content such as teaching materials, practical materials, and activity sites, offering instructors specializing in education, and sending buses equipped with local educational exhibitions. It is free to participate, and the curriculum and results are published by the MMCA.
개념정의(중문) 1990年国立现代美术馆在文化相对偏远的地区策划举办的、介绍藏品的新项目。 2011年开始,改编为文化偏远地区小学生美术教育项目。每年与海南、平昌、忠州、釜山、大邱、大田、蔚山、仁川、清州、全州、济州等全国12个地区的学校、教育厅合作,决定学校名单及项目计划 。旨在在全国小学现场推广美术文化,为学生提供由欣赏、理解、体验、创作构成的综合教科型美术馆教育,并为今后地区美术的文化自生能力奠定基础。教育时间分4回,每回80分钟进行。内容包括提供教育学习资料、创作实践材料 、活动志等 美术馆教育产品、专门讲师、地区特化教育展示空间构成的教育型巴士访问等。参加免费,教育课程和成果由国立现代美术馆出版。
개념정의(일문) 1990年に国立現代美術館が文化疎外地域において企画展を開き、所蔵品を紹介するために新設したプログラム。2011年から文化疎外地域の小学生向けの美術教育プログラムに改編された。毎年、海南(ヘナム)、平昌(ピョンチャン)、忠州(チュンジュ)、釜山(プサン)、大邱(テグ)、大田(テジョン)、蔚山(ウルサン)、仁川(インチョン)、清州(チョンジュ)、全州(チョンジュ)、済州(チェジュ)など全国12の地域の学校、教育庁と協議して対象校とプログラムを決定する。全国の小学校に美術文化を普及させ、児童たちに鑑賞、理解、体験、創作で構成された統合教科的な美術館教育を提供し、将来の地域美術の文化的自立力の基盤づくりをすることが目的である。教育時間は計4コマで、各1コマは80分となっている。教育には、教授学習資料や実技材料、活動キット誌などの美術館教育コンテンツの提供、教育専門講師の派遣提供、地域の特性に合わせた教育展示スペースとして内部を改造した教育用バスの訪問などが含まれる。参加費は無料で、教育課程と成果記録(ドキュメント)は国立現代美術館から出版される。
관련용어
교차/연관/유사어 움직이는 미술관
관련 인물
관련 단체 국립현대미술관(国立現代美術館)
loading