구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 한국현대미술의 시원-1950년대에서 1960년대를 중심으로
영문 An Aspect of Korean Contemporary Art in the 1950s to the 1960s
한문
중문 《韩国现代艺术的起源——以上世纪五六十年代为主》
일문 「韓国現代美術の始原―1950年代から1960年代を中心に」展
|
비고/구분 |
전시 |
개념정의 |
2000년 6월 8일에서 7월 27일까지 국립현대미술관에서 진행한 전시이다. 1950년대 중반에서 1960년대 중반에 걸쳐 급속한 정치·사회적 변화에 따라 전환기로서의 특징을 갖는 초창기 현대미술의 양상을 서양화, 한국화, 조각 분야로 총망라한 기획전이다. 초기 추상미술의 전개를 조명하기 위해 정준모, 장영준, 김연희가 전시를 기획하였고, 참여 작가 총 110여 명의 200여 점의 작품이 출품되었다. 1950년대 중반 추상미술의 발아 단계에서 1960년대 초중반 뜨거운 추상표현주의 확산 시기까지의 흐름이 시기에 따라 제시되었으며, 작품들은 양식·장르·그룹의 성격별로 분류되었다. 한국 현대미술사의 체계적 정립과 초기 한국의 모더니즘 미술, 그리고 현대성에 대한 재론을 촉발하였다. |
개념정의(영문) |
An Aspect of Korean Contemporary Art in the 1950s to the 1960s was an exhibition held at the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea from June 8 to July 27, 2000. The exhibition covered the aspects of early modern Korean art characterized by rapid political and social changes in Western-style painting , Korean painting (Eastern-style painting), and sculpture from the mid-1950s to the mid-1960s. To shed light on the development of early abstract art in Korea, Jung Joon-mo, Jang Young-jun, and Kim Yeon-hee organized the exhibition, and 200 works of 110 participating artists were submitted. The works were classified by style, genre, and characteristics based on periods from the germination stage of abstract art in the mid-1950s to the spread of abstract expressionism in the early and mid-1960s. The exhibition helped to establish a systematic notion of Korean contemporary art history, early contemporary art in Korea, and informed a re-discussion of contemporaneity within the national artworld. |
개념정의(중문) |
2000年6月8日到7月27日在国立现代美术馆举行的策划展。展出了20世纪50年代中期到60年代中期,随着政治、社会的急速变化,具有转换期特征的初创期现代美术形态的油画、韩国画、雕刻等领域的作品。丁俊模、张英俊、金妍希策划了展览。为了展现初期抽象美术的展开,展览展出了110余名艺术家的200余件作品。按风格、类型、群体的性质进行分类,并以50年代中期抽象美术萌芽阶段到60年代初中期火热抽象表现主义扩散时期的时间脉络展出。触发了对韩国现代美术史的体系确立和初期韩国现代主义美术及现代性的再讨论。 |
개념정의(일문) |
2000年6月8日から7月27日まで国立現代美術館で開かれた展覧会。1950年代半ばから1960年代半ばにかけての急速な政治的・社会的変化に伴う転換期としての特徴を持つ、初期の現代美術の様相について西洋画、韓国画、彫刻分野まで網羅した企画展である。初期の抽象美術の展開に光を当てるためチョン・ジュンモ、チャン・ヨンジュン、キム・ヨンヒが展示を企画し、参加作家約110人による約200点の作品が出品された。1950年代半ばの抽象美術の萌芽段階から1960年代初頭から半ばにかけての抽象表現主義の熱い拡散期までの流れが時代に沿って提示され、作品は様式・ジャンル・グループの性格別に分類された。韓国現代美術史の体系的な確立と初期の韓国モダニズム美術、そして現代性についての再論を触発した。 |
관련용어 |
|