한국미술 다국어 용어사전

미술용어 UMWANDLUNGEN : 테크놀로지의 예술적 전환
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    UMWANDLUNGEN : 테크놀로지의 예술적 전환
  • 영문

    UMWANDLUNGEN: The Artistic Conversion of Technology
  • 한문

  • 중문

    《技术的艺术性转换——UMWANDLUNGEN》
  • 일문

    「UMWANDLUNGEN:テクノロジーの芸術的転換」展
비고/구분 전시
개념정의 1991년 3월 1일부터 4월 14일까지 국립현대미술관에서 개최된 독일 미술 관련 기획전이다. 전후 독일 미술에서 표현주의 못지않게 중요한, 냉철한 역사의식과 자아 성찰, 비판력과 통찰력을 중시하는 또 다른 미술의 전통을 소개하는 것이 목적이었다. 부제 ‘UMWANDLUNGEN’은 ‘전환’이라는 뜻으로 테크놀로지와 산업 생산기술을 통한 예술 작품으로의 전환을 함축적으로 내포하는 명제이다. 메첼(Metzel), 폴케(POLKE), 리히터(Richter), 클라인(Klein), 지베르딩(Sieverding), 쿠비슈(Kubisch), 본 부르크(von Bruch) 등 총 12명의 독일 작가가 전시에 참여하였다. 작가들은 공산품을 작업에 활용하거나 음향효과 테크놀로지, 비디오 매체 등을 이용하여 당대의 첨단 기술문명의 환경과 창작 예술의 연관성을 주제로 색다른 해석과 시각적인 효과를 보여 주었다.
개념정의(영문) UMWANDLUNGEN: The Artistic Turn of Technology was a German art exhibition held at the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea from March 1 to April 14, 1991. The aim was to introduce another tradition of art that values clear historical consciousness, self-reflection, criticality, and insight as important aspects of Expressionism in postwar German art. The title UMWANDLUNGEN means “conversion,” which implies the transition of artwork through technology and industrial production technology. A total of 12 German artists, including Olaf Metzel, Sigmar Polke, Gerhardt Richter, Richard Klein, Katharina Sieverding, Christina Kubisch, and Klaus vom Bruch, participated in the exhibition. By using industrial products for work, sound effect technology, and video media, the artists showed different interpretations and visual effects examining the connection between the high-tech civilization and the creative arts.
개념정의(중문) 1991年3月1日至4月14日在国立现代美术馆举办的德国艺术相关策划展。目的在于介绍战后德国艺术中不亚于表现主义的,重视冷静的历史意识和自我反省、批判力和洞察力的另一种美术传统。 副标题“UMWANDLUNGEN”意为“转换”,暗示通过技术与产业生产技术,向艺术作品的转换。梅切尔(Metzel)、保尔克(POLKE)、里希特(Richte)、克莱因(Klein)、齐伯丁(Sieverding)、库比什(Kubisch)、波恩布尔克(von Bruch)等12名德国艺术家参展。他们利用工业品或音响效果技术、录像媒体等,以当代尖端技术文明的环境和创作艺术的关联性为主题,展现了与众不同的解释和视觉效果。
개념정의(일문) 1991年3月1日から4月14日まで国立現代美術館で開催されたドイツ美術関連企画展。戦後のドイツ美術において表現主義と同じぐらい重要な、冷徹な歴史意識と自我省察、批判力と洞察力を重視するもう一つの美術の伝統を紹介することが目的であった。タイトル の「Umwandlungen」は「諸転換」という意味で、テクノロジーと産業生産技術を通じた芸術作品への転換を含蓄的に内包する命題である。メッツェル(Metzel)、ポルケ(POLKE)、リヒター(Richte)、クライン(Klein)、ジーフェアディンク(Sieverding)、クービッシュ(Kubisch)、フォン・ブルッフ(von Bruch)など計12人のドイツの作家が参加した。作家たちは、工業製品を作品に活用したり音響効果テクノロジー、ビデオなどを用い、当代最先端の技術文明の環境と創作芸術の関連性をテーマに、ユニークな解釈と視覚的な効果を披露した。
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물
관련 단체 국립현대미술관(国立現代美術館)
loading