한국미술 다국어 용어사전

미술용어 모더니즘
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    모더니즘
  • 영문

    modernism
  • 한문

  • 중문

    现代主义(Modernism)
  • 일문

    モダニズム
비고/구분 일반
개념정의 일반적으로는 20세기 현대 산업사회의 가치, 산업 문화와의 조화를 추구하면서도 그를 비판하는 성격이 공존하는 사회적, 문화적 운동을 가리키지만, 미술에서 모더니즘은 19세기에 프랑스에서 시작하여 미국의 추상표현주의에서 정점을 달한 미술 양식을 지칭할 때 사용된다. 전통과 관념적 가치를 거부하거나 형식에서의 혁신과 실험, 물질과 기법, 과정을 강조하는 추상적 경향이 특징이다. 다양한 사회·정치적 의제에 의해 추동되기도 하였으며, 인간의 삶과 사회, 진보에 대한 믿음과 연관되기도 한다. 20세기 중·후반에 포스트모더니즘이 주목받으면서 계승이나 비판, 절충의 대상이 되었다. 한국 미술에서 서구의 모더니즘 미술은 20세기 초반에 일본의 다양한 잡지를 통해 소개되었다. 이 용어가 구체적으로 등장한 것은 1930년대의 식민지 현실에 대한 인식과 그 대응 방식에서 나온 미술 이론들이 대립하는 과정에서이다. 문인들과의 교류 속에서도 모더니즘이라는 용어가 사용되었고 다양하게 논의되었다. 그러나 1930년대 후반에 양식적 의미로 고착되었고 일본의 식민지 개입으로 인해 협소한 의미로 축소되었다고 한다. 해방 이후에는 비평가 이일(李逸)이 클레먼트 그린버그(Clement Greenberg)의 모더니즘 이론에서 영향을 받았지만 한국 추상미술을 전통과 연계하여 서구의 모더니즘과 차별화하는 한국 모더니즘 이론을 확립하려는 시도를 했다고 평가받는다.
개념정의(영문) A catchall epochal term that can be used to refer to the many social and cultural movements which arose around the globe in relation to industrialization and urbanization during the 19th and 20th centuries. Modernism was driven by a diverse range of sociopolitical agendas, perhaps sharing in common only a belief in the need for human progress through revolution, invention and experimentation. In terms of visual art, modernist philosophy found its expression through a range of movements from Impressionism to Cubism to Dada and Surrealism. Western modernist art was introduced to the Korean art community initially through magazines published in early 20th century Japan. The influence of modernist art and theory was further crystallized in the 1930s, in relation to the oppressive reality of colonial rule and the revolutionary artistic perspectives that emerged in response. Beyond the visual arts, modernism as a term was also used frequently within literary circles, and discussed in other diverse contexts from governance to technology. By the late 1930s, however, the term came to primarily apolitically refer to artistic style and manner, a semantic confinement encouraged by Japanese colonial authorities. After independence, the art critic Lee Yil, influentially attempted to establish an independent notion of Korean modernism, as distinguished from Western modernism, by framing Korean abstract art primarily in relation to Korean traditional painting.
개념정의(중문) 现代主义所指的社会、文化运动具有两面性。一方面追求20世纪现代工业社会所重视的价值与文化间协调的同时,另一方面又对这种价值和文化进行批判。但在艺术领域中所讲的现代主义,特指始于19世纪法国,在美国抽象表现主义中达到顶点的美术形式。其特点是拒绝传统上一直以来重视的价值,以及不现实的、刻板教条的价值。重视美术形式的创新和对新形式的实践,认为艺术作品创作当中使用的材料、技法,以及创作过程本身具有重要意义。现代主义在各种社会、政治议题的影响下得以发展,与人类对生活、社会、进步的信任也密切相关。20世纪中后期,随着后现代主义受到关注,现代主义成为了或被继承、或被批判、或被折中的对象。韩国艺术中,西方的现代主义艺术是在20世纪初通过日本的各种杂志介绍过来的。具体来讲,在20世纪30年代经历日本殖民统治的过程中,为了能够适应当时的社会现实,多种艺术理论登上历史舞台。在百家争鸣中,现代主义作为重要的概念被得到重视。在文化交流中也会使用现代主义一词,并对此进行了许多讨论。20世纪30年代后期,“现代主义”这一概念被限定在一定范围内,文化运动因受殖民统治政策的影响而无法开展,狭义的现代主义概念由此传播,其含义变得更加狭窄。1945年解放后,尽管评论家李逸受到了克莱门特.格林伯格(Clment Greenberg)的现代主义理论的影响,但依然被评价为确立了韩国的现代主义理论,试图将韩国抽象艺术与传统相联系,为区别于西欧的现代主义相做出了贡献。
개념정의(일문) 一般的には20世紀現代産業社会の価値、産業文化との調和を追求しながらもそれを批判する性格が共存する社会、文化的運動を指すが、美術におけるモダニズムは、19世紀にフランスで始まりアメリカの抽象表現主義でその頂点に達した美術様式を指す際に用いられる。伝統と観念的価値を拒否したり、形式における革新と実験、物質と技法、過程を強調する抽象的傾向がその特徴である。多様な社会・政治的アジェンダによって促進されもし、人間の暮らしと社会、進歩に対する信念と関連することもある。20世紀半ば・後半にポストモダニズムが注目される中で、継承や批判、折衷の対象となった。韓国美術において、西洋のモダニズム美術は20世紀初頭に日本の様々な雑誌を通じて紹介された。この用語が具体的に登場したのは、1930年代の植民地という現実に対する認識とその対応方法から出てきた美術の諸理論が対立する過程においてであった。文人たちとの交流の中でもモダニズムという用語が使用され、様々な議論がなされた。しかし、1930年代後半に様式的意味として固着化し、日本の植民地への介入によって狭い意味に縮小したという。独立後は批評家の李逸(イ・イル)がクレメント・グリーンバーグ(Clement Greenberg)のモダニズム理論から影響を受けたが、韓国抽象美術を伝統と結び付けることで西洋のモダニズムと差別化する試みを行ったと評価されている。
관련용어
교차/연관/유사어 근대주의
관련 인물 이일(李逸)
관련 단체
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