한국미술 다국어 용어사전

미술용어 조선화
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    조선화
  • 영문

    Korean painting (Joseonhwa)
  • 한문

    朝鮮畫
  • 중문

    朝鲜画
  • 일문

    朝鮮画
비고/구분 회화
개념정의 북한에서 조선화란 중국, 일본을 비롯한 동아시아 여러 나라에서 재료와 기법에 일련의 공통성을 가지고 있는 전통적인 회화인 동양화의 한 형식을 말한다. 동양화의 일반적인 특징을 지니면서 고유한 민족 회화의 특성을 뚜렷이 갖추고 오래전부터 발전해 온 회화 양식을 말한다. 1960년대 말 북한에서 유일사상 체계가 확립된 전후에 부각되었으며 김정일 체제에서는 민족적 전통을 가지고 있는 조선화를 토대로 북한 미술을 발전시켜 나가고자 했다. 김정은 체제에서는 선군 시대의 요구에 맞게 조선화를 발전하여 나갈 것을 결의한 바 있다.
개념정의(영문) Participatory art is an art form that involves public participation in the creative process. A “participatory” artwork is often considered as completed only through the physical participation of the audience. A participatory orientation within Western art emerged during the immediate post-war period and could be found in optical art, kinetic art, cybernetic art and happenings. By the 1990s, the term participatory art was often used to refer to works and projects based on collaboration between artists and audiences, located in public spaces, and orientated toward progressive social outcomes. Similar terms to describe such work include; new genre public art, community-based art, socially-engaged art, and community art.
개념정의(중문) 在北朝鲜通用的一个艺术词汇,在题材、技法方面与中国、日本等东亚各国的传统绘画具有一些共性。朝鲜画历史悠久,既有东洋画的特点,又有民族绘画独有的特质。1960年代晚期,随着北朝鲜官方意识形态的确立,“朝鲜画”的概念正式确立。到了金正日执政时期, 北朝鲜政府采取了基于朝鲜画来发展北朝鲜美术的政策。金正恩政府则决定根据先军政治的需求,来推动朝鲜画发展。
개념정의(일문) 朝鮮画とは、北朝鮮において、中国、日本をはじめとする東アジア諸国で材料と技法に一連の共通性を持つ伝統的な絵画である東洋画の一形式をいう。東洋画の一般的な特徴を持ちつつ、固有の民族絵画の特性をはっきりと持ち、古来より発展してきた絵画様式を指す。1960年代末に北朝鮮で唯一思想体系が確立された前後に台頭し、金正日(キム・ジョンイル)体制では民族的伝統を持つ朝鮮画を土台に北朝鮮美術を発展させていこうとした。金正恩(キム・ジョンウン)体制では、「先軍時代(軍事を社会主義建設の主力に位置付ける思想が支配的となった)」の要求に合わせて朝鮮画を発展させていくことを決議している。
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