구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 포스트모더니즘
영문 postmodernism / Postmodernism
한문
중문 后现代主义
일문 ポストモダニズム
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비고/구분 |
포스트모던 |
개념정의 |
20세기 서구 문화와 예술, 삶과 사고를 지배해 온 모더니즘에 대한 반동으로 나타난 운동으로, 고급문화와 대중문화의 엄격한 구분, 예술 각 분야 간의 폐쇄성, 그리고 새로움, 원본성, 작가성의 원리를 거부하는 경향을 보인다. 따라서 포스트모던 미술은 제작에 있어서 매체에 구속을 당하지 않고 사회적 쟁점들을 다루고, 혹은 미술사나 시각 문화로부터 온 이미지의 인용이나 참조하는 것을 특징으로 한다. 미술사적으로는 1960년대 이후를 설명하는 용어로 활용되곤 하지만, 정의에 따라 해당하는 미술은 다르다. 문화에 대한 위계의 거부라는 점에서 팝아트, 매체의 구속을 벗어난다는 점에서 개념미술, 예술의 장르나 형식의 혼합 내지 확장이라는 점에서 대지 미술, 신체 미술, 비디오아트, 설치미술을 아우른다. 또한 줄리앙 슈나벨(Julian Schnabel) 등의 신표현주의 회화는 구상의 복귀와 역사적 절충주의의 면모로 인해서, 신디 셔먼(Cindy Sherman) 등의 사진 작업은 독창성, 원본성을 의문시한다는 점에서, 그것들이 의도하는 바는 다르지만 모두 포스트모더니즘으로 이해되었다. 이처럼 모더니즘의 여러 가치에 도전하는 서로 다른 성격의 다양한 미술실천에 붙여진다. 한국에서 포스트모더니즘(미술)도 마찬가지로 그것을 어떻게 정의하느냐에 따라 대상이 달라진다. 역사적으로는 탈중심적 관심사, 혼합매체의 활용, 대중문화와의 친화성, 미술에 대한 가벼운 태도 등으로 인해, 1980년대 말에서 1990년대 초 ‘신세대’라 불리는 여러 소그룹 운동에 붙여졌다. 그러나 1970년대 단색화를 포함한 모더니즘 미술의 비판으로 등장한 민중미술을 포스트모더니즘의 선구적 운동으로 보기도 한다. |
개념정의(영문) |
Postmodernism emerged to prominence in the 1980s as a broad intellectual critique of modernism in its role as the dominant philosophical zeitgeist of the 20th century. Postmodernist critique has a general tendency to challenge the separation between high and low culture, strict distinctions between artistic genres, as well as notions of originality, newness, and authorship. The term postmodernist art can be used to cover a wide range of creative approaches, none of which are limited to medium-specificity, however, appropriation and citation are often considered as important characteristics. In art history, the label can be applied to many artworks created after the 1960s; however, it is not used for one specific genre of art. The term can be applied to not only pop art in its resisting of cultural hierarchies and conceptual art deviating from medium-specificity, but also land art, body art, video art, and installation art in terms of their critically expanding of artistic genre and form in challenge to established convention. In the context of the 1980s, Neo-expressionist paintings, returning back to figuration and historical eclecticism (such as Julian Schnabel’s works), and the ironically “staged” self-portrait photographs of Cindy Sherman question the originality and provide evidence of the variety of artistic practices that could be termed as postmodernist art. As such, the term postmodernism, can perhaps most usefully be considered in application to the diverse types of artistic practices that challenge the conventional notions of modernism. In Korea, postmodernist works offer an equally diverse field of practice depending on the definition of “postmodernism” in question. Historically, the term was used to describe the work of the small art groups called “New generation (Shinsedae)” that emerged between the end of the 1980s and early 1990s. These groups often focused their work on de-centered topics, usage of multi-media, an affinity with popular culture, and a casual attitude towards fine art. Some people also regard the Minjung Art movement as representative of postmodernism in Korea. This is because it emerged as a direct criticism against national modernist art including Dansaekhwa of the 1970s. |
개념정의(중문) |
指一种思想倾向,是对现代主义的反动。现代主义主导了20世纪西方的文化、艺术、生活以及思维方式等各个领域。后现代主义拒绝承认以下事实:严格区分精英文化和大众文化;艺术体裁之间的自律性;重视艺术的固有价值,如作品的创新性、原作的唯一性、艺术家的成就。因此,后现代主义艺术的特点在于:创作中不受到媒介特性的限制、积极表达对社会问题的意见、借用或参考各种图像,包括美术史学的主要研究对象及视觉文化的产物。在艺术史的意义上,广义的“后现代主义”, 一般是指上世纪60年代以降的文化思潮。但是后现代主义艺术的风格或流派有哪些,则有各种观点和认识。拒绝文化有等级之分的波普艺术、摆脱媒介束缚的观念艺术、混合和扩大艺术表现形式的大地艺术、身体艺术、录像艺术、装置艺术等等,都可以被认为是后现代主义艺术。朱利安·施纳贝尔(Julian Schnabel)的新表现主义绘画也被视为一种后现代主义艺术,是因为他致力于具象绘画的复兴、调解历史上的矛盾。辛蒂·雪曼(Cindy Sherman)的摄影也是如此,她怀疑艺术作品的独创性和原作的唯一性价值。由此可见,凡是向现代主义倡导的各种价值发起挑战的艺术实践,都可以被称作后现代主义。对于韩国而言,与西方一样,如何理解后现代主义(艺术)取决于如何定义这一概念。在韩国现当代艺术史上,上世纪80年代末到90年代初出现的“新一代艺术家小团体”策划的艺术运动被认可为一种后现代主义实践。然而,有学者认为,韩国民众美术才是后现代主义艺术运动的先驱,原因在于,韩国民众美术的出发点也就是批评现代主义艺术,比如从70年代开始兴起的韩国单色画。 |
개념정의(일문) |
20世紀における西洋文化と芸術、生活と思考を支配してきたモダニズムに対する反動としてあらわれた運動であり、高級文化と低級文化の厳格な区別、芸術諸分野ひとつひとつの閉鎖性、また新鮮さ、オリジナリティと作家性のメカニズムを拒んだ傾向にある。そのため、ポストモダン美術の特徴とは、その制作にあたってメディアにこだわらずに社会的なイシューを取り上げたり、美術史や視覚文化からのイメージを引用したり参考にしたりすることである。美術史の観点からは、1960年代以降を説明するときに用いられるとはいえ、その定義によって該当する美術は異なる。文化に対する に反して多様性が台頭し、分化していない過去の芸術を蘇らせようとした。借用、混合などを重視する一方、特定の歴史的状況、性、集団のアイデンティティなどが美術の形態を決定付けるという特徴がある。ポストモダニズムの中には、時間の経過と鑑賞者の参加が重要な要素となるランド・アート、身体芸術、パフォーマンスや、マスメディアのテレビを芸術形式として用いるビデオ・アート、作品の概念を重視するコンセプチュアル・アートが共存する。また、新しさ、独創性、作品の唯一無二性、著者の強調やモダニズムの制度化、産業資本主義社会の消費的ライフスタイル、男性支配イデオロギーなどを批判することを目的とする傾向もある。ポストモダニズム(美術)は、確定されて一貫性のある思想体系ではなく、脱西洋化と脱モダン化を唱える人々によって再評価されている。韓国におけるポストモダニズム(美術)は、モダニズムに対応してこれを超克しようとする多元的、複数的傾向となる一方、モダニズムは単色画、ポストモダニズムは単色画に反対する民衆美術(ミンジュン・アート)、脱モダン・スモールグループ運動に包摂することができるという見解がある。また、西洋ポストモダニズムの主な特性が見出される民衆美術をポストモダニズムの先駆的運動と見ることもある。また、ある者はモダニズムとポストモダニズムの間に民衆美術が挟まれているとも主張する。一方では、1990年代の美術にポストモダニズムの属性があることを認めつつも、ポストモダニズムという用語自体を避ける場合もある。このように、韓国におけるポストモダニズムについては見解のギャップがある共に、理論と実際現場との間にも乖離が生じており、これに関する合意、用語の定義は不可能であるのが実情である。 |
관련용어 |
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