한국미술 다국어 용어사전

미술용어 1993 휘트니비엔날레 서울
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    1993 휘트니비엔날레 서울
  • 영문

    Whitney Biennial in Seoul 1993
  • 한문

  • 중문

    “1993 年惠特尼双年展在首尔”展
  • 일문

    ホイットニー・ビエンナーレ→1993ホイットニー・ビエンナーレ・ソウル
비고/구분 전시
개념정의 1993년 7월 31일부터 9월 8일까지 국립현대미술관에서 열린 휘트니 비엔날레 서울 순회 전시이다. 『휘트니 비엔날레』 전시가 미국 이외의 국가에서 개최된 것은 서울전이 처음이다. 1993년 3월 4일부터 6월 20일까지 뉴욕 휘트니미술관에서 열린 『휘트니 비엔날레』는 '문화적 다양성'을 화두로 인종, 문화, 성, 지역 등의 정체성에 근거를 둔 미술에 초점을 맞추고, 작품 형식에서도 장르 간의 경계를 허물고 비디오, 영화, 과학 기술을 이용한 설치 작품들을 주로 선보였다. 국립현대미술관은 ‘현대 미국 사회의 모순과 갈등, 편견을 매우 정직하고 진취적인 시각으로 표현’하고 있기에 이를 통해 ‘미술의 새로운 표현 가능성을 찾아보기 위해서’ 이 전시를 유치하기로 했다고 밝혔다. 그러나 서울전과 뉴욕전은 전시 구성에서 차이가 있었다. 뉴욕에서는 작가 82명의 작품 150점이 전시되었으나 한국에서는 최종적으로 작가 61명의 작품 107점이 전시되었다. 운반 비용과 설치 난이도를 고려하여 찰스 레이(Charles Ray), 게리 힐(Gary Hill) 등의 대규모 작품이 다른 작품으로 대체되고 '한국적 정서'를 고려한 주최 측의 판단에 따라 낸 골딘(Nan Goldin), 신디 셔먼(Cindy Sherman) 등의 작품이 제외되어 검열 논란을 일으키기도 했다. 작품의 형식과 주제의 파격성으로 한국 미술에 큰 영향을 미쳤다.
개념정의(영문) An exhibition held from July 31 to September 8, 1993 at the National Museum of Modern and Contemporary Art, which was a travelling show of the New York, Whitney Biennial. The Seoul exhibition was the first Whitney Biennial exhibition to be held outside of the United States. The Whitney Biennial, which was held from March 4 to June 20, 1993 at the Whitney Museum of American Art, chose the topic of “cultural diversity” and focused on art based on categories of identity—race, culture, gender, and region. In terms of the different types of art, the exhibition included numerous installations, as well as video and film. The National Museum of Modern and Contemporary Art stated that they hosted the Whitney Biennial to “explore a new possibility of expression for art,” because the exhibition “expressed the contradictions, discord, and prejudices of modern American society from a very sincere and forward-looking perspective.” However, the Seoul and New York exhibitions were slightly different in their construction. The New York exhibition featured 82 artists and 150 works of art, while the Korean exhibition featured 61 artists and 107 works of art. In consideration of transportation costs and difficulties, the larger artworks of Charles Ray and Gary Hill were replaced with other artworks, and the work of artists such as Nan Goldin and Cindy Sherman was also excluded based on the judgment of the museum concerning “Korean sensibilities,” which caused a controversy over censorship. The shocking style and themes displayed within the artworks had a significant impact on Korean art.
개념정의(중문) 指1993年7月31日至9月8日在国立现代美术馆举行的“惠特尼双年展”的巡展在首尔。这是“惠特尼双年展”首次在美国以外的国家举行。1993年3月4日至6月20日,在纽约惠特尼美术馆举行的“惠特尼双年展”以“文化多样性”为主题,以人种、文化、性别、地域等认同问题为基础,将焦点放在了艺术上。国立现代美术馆表示“要用正直、进取的视角表现当代美国社会的矛盾、冲突与偏见”,因此决定通过该展览“寻找艺术的新的表现可能性”。但是首尔展和纽约展在构成上有差异。纽约共展出了82名艺术家的150件作品,而韩国最终展出了61艺术家的107件作品。 考虑到运输费用和安装难度,展览用其他作品替代了查尔斯·雷(Charles Ray)、加里·希尔(Gary Hill)等人的大型作品,考虑到“韩国情结”,主办方又取消了南·戈丁(Nan Goldin)、辛迪·舍曼(Cindy Sherman)等人的作品,在此过程中一度引发了关于作品审阅标准的争议。作品形式和主题的突破性对韩国艺术产生了巨大影响。
개념정의(일문) 1993年7月31日から9月8日まで国立現代美術館で開かれたホイットニー・ビエンナーレ・ソウル巡回展。「ホイットニー・ビエンナーレ」展がアメリカ以外の国で開催されたのは、ソウル展が初めてである。1993年3月4日から6月20日までニューヨーク・ホイットニー美術館で開かれた「ホイットニー・ビエンナーレ」は、「文化的多様性」をテーマに、人種、文化、性、地域などのアイデンティティに根拠を置く美術に焦点を当て、作品形式においてもジャンル間の境界を崩し、ビデオ、映画、科学技術を利用したインスタレーション作品が主に披露された。国立現代美術館は、「現代アメリカ社会の矛盾と対立、偏見を非常に正直に進取的な視覚で表現」しているため、これを通じて「美術の新たな表現の可能性を探るために」この展示を誘致することにしたと明らかにしている。しかし、ソウル展とニューヨーク展は、展示の構成において違いがあった。ニューヨークでは作家82人の作品150点が展示されたが、韓国では最終的に作家61人の作品107点が展示された。運搬費用と設置の難易度を考慮してチャールズ・レイ(Charles Ray)、ゲイリー・ヒル(Gary Hill)らの大規模作品が別の作品に代替され、「韓国的情緒」を考慮した主催者側の判断によりナン・ゴールディン(Nan Goldin)、シンディ・シャーマン(Cindy Sherman)らの作品が除外され、検閲であると議論を呼んだ。作品の形式とテーマの破格性により、韓国美術に大きな影響を与えた。
관련용어
교차/연관/유사어 휘트니비엔날레
관련 인물
관련 단체 국립현대미술관(国立現代美術館)
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