한국미술 다국어 용어사전

구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    남화
  • 영문

    Korean Southern School
  • 한문

    南畵
  • 중문

    韩国南画
  • 일문

    南画(ナムファ
비고/구분 회화
개념정의 남종화의 약어로 쓰이거나, 남종화를 포함한 문인화 일반을 가리키는 용어이다. 19세기 후반부터 일본에서 자주 쓰이기 시작해 1910년대에 한국에 유입되었다. 일본과 한국에서 모두 명확히 그 의미나 용례가 규정되기보다는 사용자와 시대에 따라 조금씩 다른 의미로 쓰인 용어이다. 한국에 유입된 초기에는 주로 중국 남종화의 영향을 받은 일본 고유의 회화를 가리키는 용어로 인식되었고, 1940년대에는 동아시아의 전통 회화 일반을 가리키는 의미로도 쓰였다. 해방 이후에는 남종화의 약어로서 일반화되면서 수묵으로 그려진 산수화 및 사군자류의 그림을 지칭하는 용어로 사용되었다. 1990년대까지는 남도화단이라 불리는 전라도 지역의 전통 화단을 언급할 때 자주 사용되었으나 최근에는 남종화, 문인화, 수묵화와 같은 용어가 더 많이 쓰인다.
개념정의(영문) A term referring to the Southern School of Korean painting, or the entirety of literati painters in Korea including the painters of the Southern School. The term entered common use in late 19th century Japan and saw use in Korea beginning in the 1910s. In both Japan and Korea, the meaning of term was not fixed, and there existed a wide variety of interpretations. For instance, when the term first saw use in Korea, it was understood as referring to a genre of painting native to Japan. Then, in the 1940s, it was used as a general term for East Asian ink painting. After Korea gained independence, the term came to be used to refer to the Southern School of Korean Painting, and thus encompassed both the ink painting of landscapes and of the Four Gracious Plants. Until 1990, the term was used to refer directly to Namdo Hwadan, a group of traditional painters based in Jeolla-do, but today terms such as Southern School of Korean Painting, literati painting, and ink painting are used more frequently than the term Korean Southern School.
개념정의(중문) 即南宗画的缩写,也泛指包括南宗画在内的文人画。19世纪后期在日本广泛使用,1910年传入朝鲜。在日本和朝鲜并没有明确规定含义和用法,而是根据使用者和时代的不同,略有差异。刚传入朝鲜时被认为是属于受到中国南宗画影响的日本特有的一种绘画形式,20世纪40年代泛指东亚传统绘画。1945年韩国解放后普遍用于南宗画的缩写语,泛指用水墨绘制的山水画及四君子类的图画。到20世纪90年代,该词也用来指全罗道地区的传统画坛“南道画坛”的简称。最近则较多使用南宗画、文人画、水墨画等术语。
개념정의(일문) 南宗画(ナムジョンファ)の略語で用いられたり、南宗画をはじめとする文人画一般を指したりする。日本では、19世紀後半から広く通用され、1910年代には朝鮮に伝えられた。日本と朝鮮における意味や用例は確定できるより、使用した人々や時代に応じて少しずつ異なる。朝鮮へ伝えられた初期は、中国南宗画の影響を受けた日本特有の絵画を意味する用語として認識され、1940年代は東アジアの伝統絵画一般を意味するようになった。1945年の朝鮮独立後は南宗画の略語としての用例が一般的になり、水墨で描かれた山水画や四君子のような絵画を指す言葉となった。1990年代まで南道(ナムド)画壇と呼ばれる全羅道(ジョンラド)地域の伝統画壇を言及する際によく使われてきたが、最近は南宗画・文人画・水墨画といった言葉のほうがより頻繁に使われている。
관련용어
교차/연관/유사어 702; 305; 남종문인화; 남도화단
관련 인물
관련 단체
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