구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 남종화
영문 namjonghwa (Southern School of Chinese Painting)
한문 南宗畵
중문 南宗画
일문 南宗画
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비고/구분 |
회화 |
개념정의 |
중국 명대(明代)의 화가 동기창(董其昌)과 막시룡(莫是龍)이 이전까지의 중국 회화를 화가의 신분과 화풍에 따라 구분하면서 규정한 두 개의 회화 유파 중 하나이다. 북종화(北宗畵)와 대비되는 유파이다. 이들이 남종화로 분류한 그림은 사대부(士大夫)나 문인이 그린 그림으로, 화려한 기법이나 대상의 세밀한 묘사보다는 사물의 본질과 화가의 정신을 표현하는 데 더 집중한 그림이다. 이러한 이유로 문인화와 동일시되기도 한다. 산과 바위의 표현 기법인 준법(皴法), 구도 등에서 양식의 전형이 형성되었다. 한국에는 이처럼 정형화된 남종화가 조선 시대 중기에 유입되어 이영윤(李英胤) 등의 일부 화가들에게 수용되었고, 조선 시대 후기에 이르러서는 화단의 주요 화풍으로 유행했다. 조선 시대 말기까지 대부분의 화가들에게 큰 영향을 미쳤다. |
개념정의(영문) |
One of the two historical schools of Chinese painting, as defined by the Ming-era painters Dong Qichang and Mo Shilong in their attempt to historically categorize Chinese paintings from previous eras according to the social status and style of the artist. In contrast with the Northern School, which is often taken to represent the work of professional courtly artisans, paintings of the Southern school are usually categorized as work of “amateur” literati or scholar artists. Rather than focusing on technical mastery or the depiction of fine details, these paintings were considered to emphasize the true nature of the subject matter and the beliefs of the artist. For this reason, the category of the Southern School is often simply equated to the idea of literati painting. The Southern School genre was largely standardized in terms of composition and junbeop, a technique used to depict mountains and rocks. This formalized style of the Southern School was adopted by numerous Korean artists such as Lee Myeong-yun in the mid-Joseon dynasty. It became the prevalent painting style by late Joseon dynasty, and remained greatly influential until the end of the Joseon era. |
개념정의(중문) |
中国明代画家董其昌和莫是龙根据画家的身份、画风等因素把中国古代绘画分为两种类别,南宗画是其中之一,与北宗画相对。南宗画是由士大夫或文人创作的绘画,不重视华丽的技法和细致的勾描,更注重物象的本质或画家本人的精神世界。因此,南宗画通常被认为是文人画,在皴法(表现山石的技法)、构图方面, 形成了特有的风格。在韩国,朝鲜时代中期引入了南宗画,被李英胤等画家所采用。到了朝鲜后期,成为主流画风,对大部分画家产生了巨大影响。 |
개념정의(일문) |
中国・明代の画家・董其昌と莫是龍が、それまでの中国絵画を画家の身分と画風によって区分することで規定した二つの絵画の流派の一つ。北宗画と対比される流派である。彼らが南宗画に分類した絵画は士大夫や文人が描いた絵で、華やかな技法や対象の細密な描写よりは、物事の本質と画家の精神を表現することに集中した絵画である。こうした理由から、文人画と同一視されることもある。山と岩の表現技法である皴法、構図などで様式の典型が形成された。韓国には、このように定型化した南宗画が朝鮮時代中期に伝わり、李英胤(イ・ヨンユン)ら一部の画家たちに受け入れられ、朝鮮時代後期になると画壇の主な画風として流行した。朝鮮時代末期まで、大部分の画家たちに大きな影響を与えた。 |
관련용어 |
교차/연관/유사어 |
문인화(文人畵)
763 남종문인화(南宗文人畵)
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관련 인물 |
동기창(董其昌), 막시룡(莫是龍), 이영윤(李英胤), 심사정(沈師正), 강세황(姜世晃)
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관련 단체 |
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