한국미술 다국어 용어사전

구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    미학
  • 영문

    aesthetics
  • 한문

    美學
  • 중문

    美学
  • 일문

    美学
비고/구분 일반
개념정의 미적 대상으로부터 얻어진 미적 경험의 특징적 성격을 해명 또는 분석하는 학문으로서, 미적 가치를 의식적으로 추구하는 예술 작품이 주된 탐구 대상이다. 현대 미학은 과학적 미학, 철학적 미학, 예술 과학, 예술철학으로 분류할 수 있다. 한국에서는 1920년대에 경성제국대학 법문학부에 미학 및 고고 미술사 연구실이 설치되면서 서구 학문의 분과로서 미학이 소개되었다. 이후 1968년 9월에 한국미학회가 창립되었고, 매년 정기적으로 학술지를 발간하면서 미학 연구가 활성화되기 시작하였다. 1990년대 이후부터는 서구 전통의 미학 사상에 대한 이해와 반성을 통해 동양 예술의 미적 문화에 관한 본질 규명과 해석, 이론의 체계적 구성, 동서 미학 사상의 비교 등으로 연구가 확장되었다.
개념정의(영문) Aesthetics is the study of explaining and analyzing the special characteristics of aesthetic experience primarily in relation to the phenomenological properties of objects, with artworks being the main object of research. Modern aesthetics can be categorized into fields such as scientific aesthetics, philosophical aesthetics, art science, and art philosophy. In Korea, when the Gyeongseong Imperial University installed the Aesthetics and Art History Research Lab at the Humanities in 1920s, aesthetics was introduced as a discipline of the Western Humanities. In September 1968, the Korean Aesthetics Association was founded and began publishing an annual academic journal to promote the study of Aesthetics in Korea. Since the 1990s, as well as conventional Western ideas of aesthetics, Korean researchers have expanded their research concerns to include the interpretation of Eastern art and its aesthetic culture; the systematic formation of Eastern aesthetic theories; and comparative studies between Eastern and Western aesthetics.
개념정의(중문) 是一门为了说明或分析从对象获得审美体验的学科。主要研究对象为刻意追求美学价值的艺术作品。现代美学可分为科学美学、哲学美学、艺术科学、艺术哲学等。1920年代,京城帝国大学(现首尔大学)法文学部成立了美学及考古美术史研究室,此时的美学作为一门来自于西欧的学科被介绍到韩国。此后,1968年9月,成立了韩国美学会,开始每年定期出版学术杂志,从而有力促进了美学研究的发展。1990年代以后,美学研究范围渐渐扩大 : 或在对西欧传统美学思想的理解和反省基础上考察并解释东洋艺术美学文化的本质、或通过确立美学理论体系比较东西美学思想等。
개념정의(일문) 美的対象から得た美的経験の特性を解明し分析する学問であり、美的価値を意識的にもとめる芸術作品を主な探求対象とする。現代美学は科学的美学、哲学的美学、芸術科学、芸術哲学などに分類できる。韓国では1920年代に京城帝国大学校法文学部に美学および考古美術史研究室が設置され、欧米学問の分科として美学が紹介された。そのあと、1968年9月に韓国美学会が創立され、毎年定期的に学術誌を発刊するなど、美学研究が活性化してきた。1990年代以降は欧米の伝統的な美学思想に対する理解と反省を通じて、東洋芸術の美的文化に関する本質の究明と解析、理論構成の体系化、東西美学思想の比較などに研究範囲が広がった。
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