한국미술 다국어 용어사전

구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    만화
  • 영문

    manhwa (cartoon)
  • 한문

    漫畵
  • 중문

    漫画
  • 일문

    漫画
비고/구분 일반
개념정의 사물의 형태나 사건의 성격을 웃음의 소재나 풍자의 대상으로 삼아 과장하거나 생략하여 표현한 그림이다. 한자 문화권의 한국, 중국, 일본에서는 희평(戱評), 희화(戱畫) 또는 풍자화(諷刺畵)라고 부르다가 만연(漫然)히 그린다는 뜻에서 만화로 굳어져 쓰이기 시작했다. 한국에서 시사만화는 1920년에 『조선일보』와 『동아일보』가 창간되면서 본격적으로 등장하였고, 1930년 말에는 글과 그림을 분리하여 표현한 만문만화(漫文漫畫)가 등장하여 ‘모던걸’이나 ‘모던보이’의 허영을 풍자하고 민족의 자각을 호소하는 내용을 전달했다. 20세기 후반의 미술에서 팝아트는 만화의 양식과 주제를 차용한 바 있다. 한국 미술에서 만화는 1980년대 민중미술의 주요 형식으로서, 사회 비판적 메시지를 시각적으로 알리는 대중 친화적 방식으로 받아들여졌다. 1990년대부터는 하위문화적 감수성에 대한 관심으로 작품에 차용되었다.
개념정의(영문) A type of drawing that renders the form of an object or the nature of an event as the subject of humor or satire through exaggeration and omission. In the East Asian cultural sphere—Korea, China, and Japan— the genre was initially called huipyeong, huihwa, or pungjahwa in Korea. Later, because such drawings were drawn in a whimsical manner, they came to be called manhwa. In Korea, editorial cartoons emerged in 1920, when the Chosun Ilbo and Dong-a Ilbo newspapers were founded. Toward the end of the year 1930, manmun manhwa appeared. The genre satirized the vanity of the “modern girl” and “modern boy,” and conveyed a message that pleaded for the self-awareness of the Korean people. Within late 20th century art, some pop artists appropriated from the styles and themes of cartoons, and in relation to Korean art, manhwa was a prominent style in the 1980s Minjung Art. It was seen as a convenient medium to convey messages critical of society to the masses. From the 1990s, works have often been adapted into manhwa by artists interested in reflecting the sensibility of contemporary subculture.
개념정의(중문) 指把事物的形态或事件性质当作笑料或讽刺的对象,通过夸张或省略来表现画面。在汉字文化圈的中国、韩国、日本也被称之为戏评、戏画、或讽刺画。韩国的时事漫画随着1920年《朝鲜日报》和《东亚日报》的创刊而正式登场。1930年末还出现了图文分离的\"漫文漫画\",以讽刺“摩登女郎”或“摩登先生”的虚荣,传达呼唤民族自觉的内容。在20世纪后期的美术中,波普艺术借用了漫画的样式和主题。在韩国美术界,漫画作为80年代民众美术的主要形式,将社会批判性的信息通过具有亲和力的视觉传达方式而被大众接受。从90年代开始,由于对草根文化的关注,漫画被广泛应用于各种作品中。
개념정의(일문) 物事の形や出来事の性格を笑いの題材や風刺の対象とし、誇張したり省略して表現した絵。漢字文化圏の韓国、中国、日本では戯評、戯画又は風刺画と呼ばれていたが、「漫然と描く」という意味から「漫画」に用語が固まって使われはじめた。韓国における時事漫画は1920年に『朝鮮日報』と『東亜日報』が創刊されてから本格的に登場し、1930年末には文章と絵を分けて表現した漫文漫画が登場して、「モダンガール」や「モダンボーイ」の虚栄を風刺して民族の自覚を訴える内容を伝えた。20世紀後半の美術において、ポップ・アートは漫画の様式とテーマを借用している。韓国美術において漫画は、1980年代の民衆美術(ミンジュン・アート)の主な形式として、社会批判的メッセージを視覚的に伝える大衆に親しみやすい方式で受け入れられた。1990年代からは、サブカルチャー的感受性に対する関心により作品に借用された。
관련용어
교차/연관/유사어  애니메이션, 카툰
관련 인물 안석주(안석영; 야스다 사카에)(安碩柱(安夕影; 安田榮))이동기(李東起)
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