구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 옵아트
영문 op art/Op art
한문
중문 奥普艺术、光效应艺术 (Op Art)
일문 オプ・アート
|
비고/구분 |
일반 |
개념정의 |
‘옵티컬 아트(Optical Art)’의 줄임말로서, 시각적 착각을 불러일으키는 비재현적인 미술을 가리킨다. 1965년에 조각가 조지 리키(George Ricky)가 당시 뉴욕의 근대미술관 큐레이터였던 페터 젤츠(Peter Selz), 화가 윌리엄 사이츠(William Seitz)와 대화를 나누다가 붙인 이름이다. 옵아트는 크게 둘로 나뉘는데 실제의 움직임으로 빛의 형태, 빛의 공간을 추구하는 동적인(kinetic) 옵아트, 시각적 착각과 함께 화면이 움직이는 듯한 환영을 제공하는 회화적인 옵아트가 그것이다. 한국에서 옵아트는 앵포르멜에 반격을 한 추상 이후의 미술로서 기하학적 추상화에 관심을 가진 미술 단체 '오리진'이 1967년에 《한국청년작가연립전》에 출품한 작품과 관련하여 논의된 바 있다. |
개념정의(영문) |
Op art, an abbreviation of \"Optical Art,\" refers to non-representational art based on the creation of visual illusions. In 1965, sculptor George Ricky came up with the term during a conversation with New York MoMa curator Peter Selz and painter William Seitz. Op art can be divided into two categories: kinetic op art that works to re-shape the perception of space using light and physical movement, or pictorial op art that provides a new perception of space through two-dimensional illusion. Op art gained popularity after the exhibition The Responsible Eye in 1965 at New York's Museum of Modern Art. However, the trend disappeared from the mainstream, as many of its primary proponents began to engage in overly decorative designs and ornamental styles of work. In Korea, op art was first discussed in relation to the Origin group's works shown in the Young Artists Coalition Exhibition. |
개념정의(중문) |
奥普艺术即“Optical Art”的简称,指产生幻视效果的非再现性艺术。来自于1965年雕塑家乔治·瑞奇(George Ricky)与纽约近代美术馆策展人彼得·赛兹(Peter Selz),画家威廉·赛茨(William Seitz)的谈话内容。奥普艺术大致分为两类:一,动态奥普艺术,通过作品的实际动作,显示光线的形态及其产生的空间;二,绘画性奥普艺术,使视觉神经产生幻视效果。1965年,奥普艺术因在纽约近代美术馆举办的“响应之眼(Responsive Eye)”而出名。此后它被应用于装饰设计上,由于追求装饰风格,逐渐变成了非主流艺术。在韩国,对艺术家团体“Origin”的部分作品评价为“具有奥普艺术的性质”。 |
개념정의(일문) |
オプティカル・アート(Optical Art)の略語で、視覚的な錯覚を起こす非再現的な美術を意味する。1965年に彫刻家ジョージ・リッキー(George Ricky)が、当時ニューヨークの近代美術館のキュレーターであるピーター・セルツ(Peter Selz)と画家のウィリアム・サイツ(William Seitz)との会話中に名づけた。オプ・アートには大きく2つに分けられ、一つは実際の動きとして光の形・光の空間を追求する動的な(kinetic)オプ・アート、もう一つは視覚的な錯覚とともに画面が動くような幻影を起こす絵画的なオプ・アートである。1965年にニューヨーク近代美術館で開かれた「応答する眼」展で有名になったが、だんだん装飾デザインに用いられ、装飾的な様式そのものを追及するようになり、美術界の主流からはその姿を消した。韓国におけるオプ・アート関連問題としては、グループ「オリジン」が「韓国青年作家連立」展に出品した作品についての議論がある。 |
관련용어 |
|