한국미술 다국어 용어사전

미술용어 용접 조각
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    용접 조각
  • 영문

    welded sculpture
  • 한문

  • 중문

    焊接雕塑
  • 일문

    溶接彫刻
비고/구분 조각
개념정의 덩어리로 공간을 점유하는 전통적인 조각과는 달리 공간이나 구조 자체에 주목하여 용접 기법으로 제작한 조각을 말한다. 제2차 세계대전 때 활발하게 제작되었으며 한국에는 1950년대에 도입되었다. 1957년에 개최된 『대한민국미술전람회(국전)』에 공식적으로 처음 등장한 것으로 알려져 있다. 한국의 용접 조각은 철의 물리적 특성이 강조되어 보다 표현적인 경향을 띠며, 추상이나 구상에 구애받지 않고 전쟁의 고통과 폐허가 된 현실, 핵무기와 같은 현대 문명에 대한 불안의 흔적, 정치·사회적 분노를 고스란히 담고 있는 것으로 해석된다. 1960년대 후반에 탈앵포르멜 현상, 실험 미술이 대두되면서 이전과는 전혀 다른, 새로운 방향의 미술 경향이 추구되었고 이 때문에 용접 조각을 제작하는 미술은 점차 퇴조하였다. 대표적인 작가로는 송영수(宋榮洙), 오종욱(吳宗旭) 박종배(朴鍾培), 박석원(朴石元) 등이 있다.
개념정의(영문) A welded sculpture is an art work created through the welding of different structural and material metal elements. Within Western art welded sculptures rose to fashion during World War II and the immediate post-war period, and this style of work was introduced to Korea in the 1950s, with many influential pieces debuting at the National Art Exhibition in 1957. These Korean welded sculptures often expressively attempted to highlight the materiality of metal, and dealt with the painful recent history of war and anxiety over contemporary Korean society, expressing political and social rage. The emergence of the experimental art and escape from Art Informel in the late 1960s encouraged artists to search for new and different styles, and welded sculpture as an art genre gradually disappeared. Song Youngsu, Oh Jong-wook, Park Chongbae, and Park Suk-won are representative artists in this welded sculpture genre.
개념정의(중문) 指以焊接法制作的雕塑,与具传统雕塑的坚硬块状不同,更注视空间或结构本身,盛行于二战时期,1950年代引进韩国。1957年首次正式出现在“大韩民国美术展(简称为国展)”上。韩国焊接雕塑强调铁的物理特质,更注重表现性,不拘泥于抽象和具象造型,用来表现战争带来的痛苦和变成废墟的现实,表达了因核武器等现代文明所造成的政治、社会不安和民众的愤怒。1960年代后期,随着不定形艺术和实验艺术的兴起,出现了与过去完全不同的倾向,因此,焊接雕塑渐渐消失。代表性艺术家有宋荣洙、吴宗旭、朴钟培、朴石元等。
개념정의(일문) 塊で空間を占める伝統的な彫刻とは異なって、空間や構造そのものに注目して溶接技法で制作した彫刻を意味する。第2次世界大戦の頃、活発に制作されて韓国には1950年代に導入された。1957年に開かれた「大韓民国美術展覧会(国展)」で公式に初登場したと言われる。韓国の溶接彫刻は、鉄の物理的特性が際立って、より表現的な傾向があり、抽象や具象にかかわらず戦争の痛みや廃墟になった現実、核兵器など現代文明に対する不安の痕跡、政治・社会に対する憤りをありのまま表現していると解釈される。1960年代後半からは脱アンフォルメルや実験美術が台頭し、それまでとは全く異なる、新しい方向の美術が追求されることになり、その影響で溶接彫刻を制作する美術は衰えていった。代表的な作家として宋榮洙(ソン・ヨンス)、吳宗旭(オ・ジョンウク)、朴鍾培(パク・ジョンベ)、朴石元(パク・ソクウォン)などが挙げられる。
관련용어
교차/연관/유사어 철조
관련 인물 박석원(朴石元)박종배(朴鍾培)송영수(宋榮洙)오종욱(吳宗旭)
관련 단체
loading