한국미술 다국어 용어사전

미술용어 포스트민중미술
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    포스트민중미술
  • 영문

    post-minjung art
  • 한문

  • 중문

    后期韩国民众美术
  • 일문

    ポスト民衆美術(ポストミンジュン・アート)
비고/구분 일반
개념정의 1980년대 민중미술의 쇠락 이후 다시금 부상한 한국 미술의 참여적 경향을 가리킨다. 1990년대 말에서 2000년대 초에 민중미술의 비판적 복구의 시도를 계기로 그 용어와 관념이 논의되었다. 성남프로젝트, 플라잉시티, 믹스라이스 등의 미술 단체나 박찬경, 조습, 고승욱, 임민욱 등의 미술가들이 대표적인 포스트민중미술 작가이다. 민중미술에서 보인 정치의 고답적인 재현, 사회관계에 대한 계급 중심적 인식, 모더니즘의 비변증법적 폐기 등을 문제 삼고, 1960년대 이후 서구 미술의 개념미술과 제도 비판의 장소 특정성, 정체성의 정치, 설치 작업의 다양한 수사 방식 등을 받아들였다. 1990년대 이후에 변모한 한국의 사회적, 정치적, 경제적 조건에 대응하는 현실주의의 새로운 방식을 고민하기도 했다. 21세기 한국의 모든 참여적 미술이 ‘민중미술’과 연관되어야 하는지에 대한 논쟁이 야기되기도 했다.
개념정의(영문) A Korean artistic movement characterized by participation, which emerged following the decline of Minjung Art in the 1980s. The term and concept were particularly discussed in light of the attempts toward a critical restoration of Minjung Art during the late 1990s. Notable examples of the exponents of this concern include; Art groups such as the Seongnam Project, Flying City, and Mix Rice; and artists such as Park Chan-gyeong, Cho Seup, Goh Seung-uk, and Lim Min-uk. These Post-Minjung artists criticized the theory-based reconstruction of political meaning within artistic production, use of class-based perspectives, and the Modernist anti-dialectic abandonment that characterized Minjung art. The movement adopted the pluralist rhetoric of the Western art community that was developed after the 1960s concerning conceptual art, site-specificity and institutional critique, identity politics, and installation practice. Post-Minjung artists also speculated on the use of new modes of realism that responded to the changed social, political, and economic conditions of Korea after the 1990s. Due to the influence of these artists, there has been substantial debate on whether all participatory art in 21st century Korea should be directly linked to the tradition of Minjung Art.
개념정의(중문) 指20世纪80年代在民众美术衰落后重新兴起的对韩国艺术的参与性倾向。从90年代末到新千年初期,以民众美术批判性复古尝试为契机,后民众主义及其观念被广泛讨论。“城南项目”、 “Flying City”、 “mixrice”等美术团体和Park Chan-kyong、Jo Seub、Goh Seung-wook、Lim Minouk等美术家成为了后民众美术的代表。后期韩国民众美术将以往的韩国民众美术中所表现出来的一些特点视为问题,即政治题材脱离实际情况、相关创作方式未能如实反映政治问题、陈旧的阶级划分观点、没有辩证看待现代主义等。他们借鉴了西方艺术界在上世纪60年代所呈现出来的各种特点,如观念艺术或具有社会批评力量的艺术。进而,他们受各种视觉语言及其修辞方式的影响,如特定场地艺术、装置艺术、表现文化身份认同的艺术。此外,90年代以后还思考了应对变化的韩国社会、政治、经济条件的现实主义新方式。由此甚至引发了一场关于21世纪韩国所有参与式美术是否都与“韩国民众美术”有关的论争。
개념정의(일문) 1980年代に、民衆美術(ミンジュン・アート)が衰えた後に再び台頭した韓国美術の参加的傾向を指す。1990年代末から2000年代の初めにかけて、民衆美術の批判的復興の試みをきっかけに、その用語と観念が議論された。ソンナムプロジェクト、フライングシティ、ミックスライスなどの美術団体や、パク・チャンギョン、チョ・スプ、コ・スンウク、イム・ミヌクなどの美術家が代表的なポスト民衆美術(ポストミンジュン・アート)作家である。民衆美術に見られた政治の高踏的な再現、社会関係に対する階級中心的な認識、モダニズムの非弁証法的廃棄などを問題とし、1960年代以降の西洋美術のコンセプチュアル・アートと制度批判のサイト・スペシフィック性、アイデンティティの政治、インスタレーションワークの多彩な修辞の方式などを受け入れた。1990年代以降に変貌を遂げた、韓国の社会的、政治的、経済的条件に対応する現実主義の新たな方式も悩んだ。21世紀における韓国の全ての参加型アートが、「民衆美術」と関連しなければならないのかについての論争も巻き起こした。
관련용어
교차/연관/유사어  포럼 에이(Forum A), 타자성, 대중문화, 플라잉시티
관련 인물 고승욱믹스라이스(양철모+조지은)박이소(박모) (본명 박철호)(朴異素(朴某))박찬경
관련 단체 성남프로젝트()
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