구분 |
단체 |
표기 |
국문 논꼴
영문 Nonkkol
한문 -
중문 NON COL
일문 ノンコル
|
이칭/별칭 |
논꼴 동인 |
소개 |
1962년에 홍익대학교 동문인 정찬승(鄭燦勝), 한영섭(韓永燮), 최태신(崔台新), 김인환(金仁煥) 등 5인이 결성한 미술 단체이다. ‘논꼴’이라는 명칭은 공동 작업실이 있는 홍제원 터의 옛 지명에서 따온 것이다. 1965년 2월에 한국일보의 후원을 받아 신문회관에서 첫 전시회를 열었으며 동인지 『논꼴아트』를 출간했다. 글과 대담을 통해 당시 한국 현대미술의 현실을 바라보는 비판적 시각, 4.19 세대로서 느끼는 사회 참여 의식, 공모전에 대한 비판적 인식 등을 엿볼 수 있다. 1967년에 부산에서 3회전을 개최한 뒤 해체하였다. 해체 이후에 동인 중 일부는 1967년에 '신전동인'의 창립을 이끌었다. 앵포르멜의 소강 단계에서 국내 화단에 등장한 신세대 단체이자 전위 활동을 표방한 단체로 평가받는다. |
소개(영문) |
An art group formed in 1962 by five alumni of Hongik University: Jeong Chan-seung, Han Yeong-seop, Choi Tae-sin, and Kim In-hwan. The name Nonkkol derived from the old name for the Hongjaewon, where their joint studio was located. In February 1965, the group held its first exhibition at the Sinmunhoegwan Gallery with the support of Hankook Ilbo newspaper, which also published Nonkkol Art, a magazine for the group. Written correspondence and interviews indicate that the members of the group were highly critical of the Korean contemporary art scene at the time. They felt both a sense of responsibility to engage in social activism as part of the April Revolution generation, and a desire to move away from participating in the state supported exhibitions which used the competition format. The group disbanded in 1967 after its third exhibition. Afterward, several members spearheaded the establishment of the Sinjeon Group in 1967. This avant-garde orientated group was part of the new generation that emerged within the Korean art community after Informel began to lose momentum. |
소개(중문) |
指1962年由弘益大学校友郑灿胜、韩永燮、崔台新、金仁焕等5人组成的美术团体。“NON COL”的名称取自联合工作室所在地弘济院的旧地名。1965年2月,在《韩国日报》的赞助下,在新闻会馆举行了首届展,并出版了同人杂志《NON COL艺术》。 通过所登载的文章和谈话内容,可以了解到当时对韩国现代艺术的批判性态度。可以从中看到作为4.19一代所体现出的社会参与意识,以及对公开征集展的批判性认知。1967年,在釜山举行完第三届展览后解散。此后,部分同仁于1967年创办了“新展同人”,被认为是在不定形艺术发展势头的有所减缓的阶段,迈上国内画坛的新一代团体,也是追求前卫艺术的团体。 |
소개(일문) |
1962年に弘益大学同門のチョン・チャンスン、韓永燮(ハン・ヨンソプ)、崔台新(チェ・テシン)、金仁煥(キム・インファン)ら5人が結成した美術団体。「ノンコル」という名は、共同アトリエのあった弘済院跡の昔の地名から付けられたものである。1965年2月に韓国日報の後援を得て新聞会館で初の展示会を開き、同人誌『ノンコルアート』を発行した。コラムや対談を通じて、当時の韓国現代美術の現実を見つめる批判的な視覚、4・19世代として感じる社会参加意識、公募展に対する批判的認識などが垣間見れる。1967年に釜山で第3回展を開催した後に解散した。解散後、メンバーの一部は1967年に「新展同人(シンジョンドンイン)」の創立を率いた。アンフォルメルの小康段階において韓国画壇に登場した新世代の団体であり、前衛活動を標榜した団体と評価されている。 |
웹사이트 |
|
관련용어 |
|
비고 |
『20세기 한국미술운동사』(서울현대미술연구소 도서출판 ICAS 편, 2010); 「강국진의 초기(1964-1974) 작업에 나타난 전위성 연구」(정연심, 『현대미술사연구』44, 현대미술사학회, 2018) |
관련용어 |
강국진(姜國鎭)
,
정찬승(鄭燦勝)
,
최태신(崔台新)
,
한영섭(韓永燮)
김인환, 양철모, 강국진, 남현희
|