구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 민중판화운동
영문 People Print Movement
한문 民衆版畫運動
중문 韩国民众版画运动
일문 民衆版画運動
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비고/구분 |
사조/운동/경향 |
개념정의 |
1983년부터 젊은 미술가들이 미술의 민주화와 대중의 자기표현을 위해 시도한 공동체적 창작 판화 운동이다. 이들은 타인이 표현한 생존의 체험을 공유함으로써 진정한 미술이 이루어질 수 있다고 생각하였다. 미술의 제작 주체는 평등주의에 근거하여 학생, 노동자, 주부 등 일반인이었으며, 주요한 매체로 판화가 사용되었다. 값이 싸고 판각이 쉬운 문구용 고무판이 주 재료였고, 검은 단색으로 찍은 것이 대부분이었다. 1983년에 전라남도 광주에서 자유미술인협의회를 결성하였던 홍성담 외의 작가들이 가톨릭 정의평화위원회에서 시작한 ‘시민미술학교’를 중심으로, 여러 미술학교에서 노동자와 학생의 판화가 제작되었다. 1985년에 전국을 순회하였던 시대정신기획위원회가 주최한 《민중시대의 판화전》은 대중들의 자기표현의 힘과 가능성을 확인시킨 전시였다. ‘민중판화’라는 용어는 1985년 초 신문에서 확인된다. |
개념정의(영문) |
A communal print movement that emerged in 1983, the goal of which was the democratization of art by young artists and the self-expression of the public. The participants believed that true art could be accomplished by sharing the life experiences as expressed by others. The participants, in accordance with the principle of equality, were ordinary people, such as students, workers, and housewives. The primary medium was print, and the primary materials were rubber plates sold in neighborhood stationery stores, which were cheap and easy to engrave. Most prints were produced in monochrome with black ink. The movement centered around the Citizens Art School, which emerged out of the Catholic Committee for Justice and Peace, which in turn was established by artists including Hong Sung-dam, who in 1983 formed the Gwangju Free Artists Association in Gwangju, Jeollanam-do. Numerous workers and students produced prints at a number of art schools. The Print Exhibition of the Minjung Era, an exhibition held by Sidaejeongsin that toured the country in 1985, affirmed the strength and potential of the self-expression of the public. The term minjung panhwa, or people print, was first used in newspapers in early 1985. |
개념정의(중문) |
1983年开始,年轻美术家们为美术的民主化和大众自我表现而尝试的共同体版画创作运动。他们认为通过共享他人表现出的生存体验,可以实现真正的美术。美术的制作主体是基于平等主义的学生、工人、家庭主妇等普通人,版画被作为主要媒体使用。主要材料是价格便宜、容易雕刻的文具用橡胶板,大部分用黑色单色胶印。除1983年在全罗南道光州成立自由美术人协会的洪成潭以外,其他艺术家是以天主教正义和平委员会创办的“市民美术学校”为中心,在多个美术学校制作了工人和学生版画。1985年巡回全国的时代精神策划委员会主办的“民众时代的版画展”是确认大众自我表现的力量和希望的展览。“民众版画”一词在1985年初的报纸上得到确认。 |
개념정의(일문) |
1983年から若い美術家たちが美術の民主化と大衆の自己表現のために試みた共同体的な創作版画運動。彼らは、他の人の表現した生きる体験を共有することに、真の美術が実現できるだろうと考えた。美術の制作主体は、平等主義に基づいて学生、労働者、主婦などの一般人で、主な媒体として版画が用いられた。値段が安く彫りやすい文具用ゴム板が主な素材で、黒の単色で刷ったものが大部分であった。1983年に全羅南道光州(クァンジュ)で自由美術人協議会を結成したホン・ソンダムなどの作家がカトリック正義平和委員会で始めた「市民美術学校」を中心に、複数の美術学校で労働者と学生の版画が制作された。1985年に全国を巡回していた時代精神企画委員会が主催した「民衆時代の版画」展は、大衆の自己表現の力と可能性を確認することのできる展示であった。「民衆版画」という用語は、1985年初頭の新聞に見ることができる。 |
관련용어 |
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