구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 프로젝트8 (한국과 독일의 만남 : 선사와 돌과 미디어쇼)
영문 Project 8 (Meeting Korea - Germany: Prehistoric Stone and Media Show)
한문
중문 《PROJECT 8》(韩德相会:禅寺、石头及媒体展)
일문 「プロジェクト8」展(韓国とドイツの出会い:先史の石とメディアショー)
|
비고/구분 |
전시 |
개념정의 |
1996년 9월 3일부터 10월 20일까지 토탈미술관에서 열린 기획전이다. 프로젝터나 비디오 모니터 등을 활용해 새로운 실험공간을 연출하고 자연과 일상의 사물, 첨단 매체 등의 소재를 사용한 설치미술 작품전이다. 이를 통해 과거와 현대성을 상징하는 ‘돌과 미디어’로 비유될 수 있는 세계를 연출하였다. 한국 작가로는 전수천, 이우환, 김동연, 김영진, 해외 작가로는 토니 크랙(Tony Cragg), 클라우스 폼 브르흐(Klaus vom Bruch), 미샤 쿠발(Mischa Kuball), 토마스 루프(Thomas Ruff)와 같이 독일 태생이거나 독일에서 활동하는 작가가 참여하여 당대의 독일 설치미술 경향을 소개하였다. 한국 작가 4명은 대체로 관념적이고 철학적이며 상징적인 표현 방법을 활용한 반면, 독일 작가들은 사회상과 의식구조, 현실의 문제를 직접적이고 대담하게 묘사하였다고 평가된다. |
개념정의(영문) |
Project 8 (Meeting Korea-Germany: Prehistoric Stone and Media Show) was a planned exhibition held at Total Museum of Contemporary Art from September 3 to October 20, 1996. It was an installation art exhibition that facilitated projectors and video monitors to create new experimental spaces and used materials such as natural objects, everyday objects, and high-tech media. Through this combination, the exhibition created a space called “stone and media” that symbolized the coexistence of the past and modernity. South Korean artists such as Jheon Soo Cheon, Lee Ufan, Kim Dong-yeon, and Kim Young-jin, all participated in the exhibition, and overseas artists (mostly artists who worked in Germany) such as Tony Cragg, Klaus Vom Bruch, Mischa Kuball, and Thomas Ruff, joined, and introduced contemporary art from Germany into Korea. While the four Korean artists generally used ideological, philosophical and symbolic expression, the German artists directly and boldly described the problems of society, social consciousness, and reality. |
개념정의(중문) |
1996年9月3日至10月20日在TOTAL美术馆举行的策划展。作为装置艺术作品展,利用了投影机或录像机等展现新的实验空间,还使用了自然和日常事物、尖端媒体等媒介,以此创造了可以比喻成象征过去和当代性的“石头和媒体”。韩国有全Su-cheon、李Woo-hwan、金Dong-yeon、金Young-jin参展,海外有Tony Cragg、Klaus vom Bruch、Mischa Kuball、Thomas Ruff等出生于德国或在德国活动的艺术家,介绍了当代德国美术倾向。韩国4位艺术家大体上使用了观念性、哲学性和象征性的表现方法,德国艺术家则更加直接大胆地描述了社会面貌、意识结构和现实问题。 |
개념정의(일문) |
1996年9月3日から10月20日までトータル美術館で開かれた企画展。プロジェクターやビデオモニターなどを活用して新たな実験スペースを演出し、自然と日常のモノ、最先端の媒体などの素材を用いたインスタレーション・アートの作品展である。これを通じ、過去と現代性を象徴する「石とメディア」に喩えられる世界を演出した。韓国作家としてチョン・スチョン、イ・ウファン、キム・ドンヨン、キム・ヨンジン、海外の作家としてはトニー・クラッグ(Tony Cragg)、クラウス・フォム・ブルッフ(Klaus vom Bruch)、ミシャ・クバル(Mischa Kuball)、トーマス・ルフ(Thomas Ruff)などドイツ生まれかドイツで活動する作家が参加し、当代ドイツのインスタレーション・アートの傾向を紹介した。韓国作家4人は概して観念的かつ哲学的で、象徴的な表現技法を活用した一方、ドイツの作家たちは社会像と意識の構造、現実の問題を直接的かつ大胆に描写したと評される。 |
관련용어 |
|