한국미술 다국어 용어사전

미술용어 수행성
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    수행성
  • 영문

    performativity
  • 한문

    遂行性
  • 중문

    修行性
  • 일문

    遂行性
비고/구분 일반
개념정의 정체성의 규정에 기여하는 발화 또는 몸짓(행동)을 뜻하며 20세기 중반 이후 철학과 젠더학에서 논의되기 시작한 용어. 주디스 버틀러(Judith Butler)와 같은 페미니즘 이론가에 따르면 수행성은 정체성의 구조를 탐구한다. 즉 정체성이 발화나 몸짓과 같은 부차적인 행동의 원천이 아니라 오히려 정체성은 수행적인 행동, 몸짓으로부터 비롯된다는 것이다. 이러한 시각에는 미셸 푸코, 자크 데리다 등의 철학적 영향도 반영되어 있다.
동시대 예술에서 수행성 개념은 퍼포먼스와 연극 등 신체와 행위가 주요한 분야에서 주로 언급된다. 한편으로 수행성이라는 단어는 미술평론가 윤진섭이 1970년대 단색화의 세 가지 특징으로 정신성, 물성(촉각성), 수행성(행위성)을 꼽으면서 사용된 경우도 있다. 그러나 여기서의 수행성은 작가의 행위가 있으되 결국 아무것도 만들어내지 않는 무목적적인 행위, 이른바 무위 개념과 연관된 행위를 말한다는 점에서 큰 차이가 있다.
개념정의(영문) The term performativity, or suhaengseong in Korean, refers to the capacity of words to create action and reality. The British philosopher John L. Austin, in his book How to Do Things with Words published in 1955, described performative words as contrasting to the constative words that described reality. Deeply influenced by this argument, in the 1980s Judith Butler went on to influentially argue that gender is not assigned but rather socially constructed through everyday words and communication. Performativity in art provides the perspective that a work of art goes beyond simply describing reality and contributes to the construction of reality. From this viewpoint, all artworks from all eras are performative to some extent. In specific art historical terms, the use of performativity can relate to various trends of contemporary art which emphasize the production of any art work that provides the audience with a direct “performative” experience. In contrast, in Korea, the term suhaeng, is generally connected to religious practice or asceticism. Therefore, the term is often used in writing on Dansaekhwa.
개념정의(중문) 指语言自身所蕴含的力量,可以对行为或现实施加影响。英国哲学家奥斯丁(John L. Austin)在1962年出版的《如何以言行事(How to Do Things with Words)》著作中,将言有所为(performative)与言有所述(constative)区分开来解释。受其影响,美国哲学家朱迪斯·巴特勒(Judith Butler)主张,“性别”不是原有的,而是通过日常语言或交流在社会上形成的。艺术上的述行性、表演性观点认为,作品不仅描写现实,而且构成现实,并对它产生影响。从这一观点来看,所有时代的全部作品都具有自身的述行性、表演性。因此,为了避免混淆,一般将此概念局限在特定的行为艺术上来讨论。即便如此,如果这一用语仍然具有特指性,那就与60年代极简主义以后的现代艺术的发展有关, 尤其强调艺术作品需要提供给观众一种新的经验,即艺术的特殊生产性能。
개념정의(일문) 行為や現実を作りだす言葉の力を指し示す用語である。イギリス哲学者のジョン・オースティン(John L. Austin)は、1962年に著書 『言語と行為:いかにして言葉でものごとを行うか(How to Do Things with Words)』で遂行的な(performative)言葉を現実に描写する(constative)言葉と分けて説明した。この影響を受けたアメリカ哲学者のジュディス・バトラー(Judith Butler)は、ジェンダーは与えられたものではなく、日常的な言葉やコミュニケーションを通じて社会的に構成されるのであると主張した。美術において遂行性は、作品が現実を描写することを超え、現実を構成してそれに影響を及ぼすという観点を提供する。このような意味で全ての時代の全ての作品は、何らかの遂行性を持っている。したがってその一般的な概念を特定のパフォーマンス美術に限定して論議する通常的な用法は、混同に根拠を置くものである。それにも関わらず、その用語が特定的なものであるならば、観客に経験を提供する方式の美術生産を強調する1960年代ミニマリズム以降の現代美術の流れと関連する。韓国では「遂行」が通常的で宗教的な修練ないしは、修道の意味を持つという展で目的のない無為の行為として美術制作を主張する単色画論争で主に活用されている。
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교차/연관/유사어
관련 인물 윤진섭(尹晉燮)
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