구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 하모니즘
영문 Harmonism
한문
중문 和谐主义
일문 ハーモニズム
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비고/구분 |
일반 |
개념정의 |
김흥수(金興洙)가 1977년 7월 7일에 미국의 국제통화기금(IMF) 전시장에서 개최한 개인전에서 자신의 작업을 공식화하기 위해 발표한 '조형주의 선언문'에서 제시한 용어이다. 동양 사상을 모태로 한 것으로 사실적인 것과 추상적인 것, 두 작품의 세계가 하나의 작품에 용해되어 조화를 이룰 때 조형(造型)의 영역을 넘어 오묘한 조형(調型) 예술 세계를 전개한다는 것을 의미한다. 즉 추상의 우연적 요소와 사실 표현의 필연성이 조화를 이룰 때, 깊은 예술의 창조성을 지니게 된다는 것이다. 이 개념은 당시 미국의 화단에서는 크게 주목받지 못하다가 1987년에 서울 올림픽조직위원회가 주최한 세계현대미술제의 국제 운영 위원으로 위촉받아 내한한 프랑스 평론가 피에르 레스타니(Pierre Restany)에 의해 재평가될 필요성이 제기되었다. 1990년에 피에르 레스타니에 의해 주선된 『김수(Kimsou) 하모니즘(Harmonism)전』은 하모니즘이 세계 화단에 주목받는 역사적 계기가 되었다. |
개념정의(영문) |
Harmonism is a term that the Korean painter, Heung Sou Kim, used in his writing, “The Proclamation of Plasticism.” This manifesto he used to officially accompany the presentation of his works during a solo exhibition held at the IMF exhibition hall in the United States on July 7th, 1977. Based on the traditions of Eastern spiritual philosophy, Kim’s idea was that when two kinds of arts, especially in his case the traditions of figurative and abstract art, were merged to one and “harmonized,” a new profound art form could be created. This concept wasn’t received very well in American art world, but Pierre Restany, a French art critic who was appointed as an international committee member for the 88 Olympiad of Art (88 Segye hyeondae misulje) supported by Seoul Olympic Organizing Committee in 1988, pointed out that Harmonism should be revaluated. Pierre Restany went on to organize an exhibition Kimsou: Harmonism in 1990. This exhibition gave Kim’s idea of Harmonism the opportunity to garner further attention within the international art world. |
개념정의(중문) |
首次出现在艺术家金兴洙发表的《造型主义宣言》中。为了正式开启他的艺术创作方向,1977年7月7日,金兴洙在位于美国华盛顿的国际货币基金组织(IMF)的展厅里发表了这一宣言。他所提出的和谐主义基于东方思想,意味着在同一个作品中写实和抽象交融时,该作品将将超越“造型”层面,到达奇妙无比的“调型”世界。也就是说,抽象的偶然性和写实的必然性达到协调一致时,该作品将具有丰富的艺术创造性。这一概念当时在美国画坛并不受到重视,直到1987年,法国评论家皮埃尔·瑞斯坦尼(Pierre Restany)作为“世界现代美术节”(由首尔奥林匹克组织委员会举办)的国际委员会成员访问韩国时,提出了需要重新评价该概念。1990年,经皮埃尔·瑞斯坦尼举办了“Kimsou Harmonism”展之后, 和谐主义开始受到世界各国画坛的瞩目。 |
개념정의(일문) |
金興洙(キム・フンス)画伯が、1977年7月7日にアメリカの国際通貨基金(IMF)展示場で開催した個展で、自身の作品活動を公式化するために発表した「造形主義宣言文」で提示した用語。東洋思想を母胎とするもので、写実的なものと抽象的なものの二つの作品世界が、一つの作品に溶解して調和をなすときに、造型(チョヒョン)の領域を超えて奥深い調型(チョヒョン)の芸術世界を展開するという意味である。つまり、抽象の偶然的要素と写実表現の必然性が調和をなす際、深い芸術の創造性を帯びることになるとのことである。この概念は、当時アメリカの画壇では大きく注目されず、1987年にソウルオリンピック組織委員会が主催した世界現代美術祭の国際運営委員に委嘱されて来韓したフランスの評論家ピエール・レスタニー(Pierre Restany)によって再評価の必要性が提起された。1990年にピエール・レスタニーの斡旋によって実現した「キム・ス(Kimsou)ハーモニズム(Harmonism)展」は、この陰陽調型主義が世界の画壇で注目される歴史的機会となった。 |
관련용어 |
교차/연관/유사어 |
조형주의(造形主義)
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관련 인물 |
김흥수(金興洙)
김수(Kimsou)
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관련 단체 |
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