한국미술 다국어 용어사전

미술용어 누드화
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    누드화
  • 영문

    nude painting
  • 한문

    nude畵
  • 중문

    裸体画
  • 일문

    裸体画
비고/구분 회화
개념정의 인간의 벗은 몸을 그린 그림이다. 서양의 고전 미술에서 인체의 이상적인 아름다움을 표현하기 위해 주로 그려졌다. 한국에서는 20세기 초에 서양화의 수용으로 등장하였으며 최초의 누드화는 김관호(金觀鎬)의 「해질녘」(1916)이다. 당시 『조선미술전람회(朝鮮美術展覽)』에 출품된 누드화는 신고전주의와 외광파(外光派) 양식이 혼재된 절충주의 양식으로 그려졌다. 유교 문화권이 지닌 보수적 성인식의 영향으로 1930~1940년대에는 나체를 그린 작품은 전시장에서 철거되거나 언론 보도가 제한되었다. 1950년대 이후에 비구상 미술과 추상미술이 성행하면서 미술 교육의 기초 훈련 과정의 일부로 영역이 축소되었다.
개념정의(영문) A painting of the naked human form. In traditional Western painting, nudes were generally painted as an expression of the ideal beauty of the human form. In Korea, nude painting emerged after the spread of Western-style art in the early 20th century. The first significant nude painting in Korea was Kim Gwan-ho’s Sunset (1916). The nudes often featured at the Joseon Art Exhibition in the 1910s were usually eclectically conceived works that combined Neoclassicism and Pleinairisme. From the 1930s to the 1940s, an increasing Confucian influence resulted in the removal of artwork depicting the naked body from exhibitions as well as the censoring of press coverage of such work. After the 1950s, the extreme prevalence of non-figurative and abstract art limited the production of nudes to contexts such as figure drawing within the basic training process of art education.
개념정의(중문) 指描绘人类裸体的图画。在西洋古典艺术中通常用来表现理想的人体之美。在韩国,20世纪初随着西洋画的引进而出现裸体画。最早的裸体画作品是金观镐的《夕暮》(1916年)。当时展示于“朝鲜美术展”的裸体画作品,采取了混合新古典主义和外光派风格的折中主义风格。由于儒教文化圈对性的保守态度,1930-1940年代描绘裸体的作品要不就是被废除,要不就是被禁止报道。1950年代以后,随着抽象艺术开始在韩国盛行,裸体画创作式微,仅仅成为艺术教育的基础训练课程之一。
개념정의(일문) 人の裸体を描いた絵画。西洋の古典美術において、人体の理想的な美しさを表現するために主に描かれた。韓国においては、20世紀初頭に西洋画の受容により登場し、最初のヌード画は金觀鎬(キム・グァンホ)の「夕暮れ」(1916)である。当時「朝鮮美術展覧会」に出品されたヌード画は、新古典主義と外光派の様式が混在する折衷主義様式で描かれた。儒教文化圏の持つ保守的な性認識の影響により、1930~1940年代には、裸体を描いた作品は展示場から撤去されたり、報道が制限された。1950年代以降に非具象美術と抽象美術が盛行すると、美術教育の基礎訓練課程の一部となり、その領域が縮小した。
관련용어
교차/연관/유사어 조선 미술 전람회(朝鮮美術展覽會)
관련 인물 구본웅(具本雄)김관호(金觀鎬)김인승(金仁承)나혜석(羅蕙錫)이인성(李仁星)임군홍(본명 임수룡)(林群鴻(林水龍))
관련 단체
loading