구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 다문화 주의
영문 multiculturalism
한문 多文化主義
중문 多元文化主义
일문 多文化主義
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비고/구분 |
일반 |
개념정의 |
소수 집단의 문화, 인종, 윤리에 내재된 특수성을 인정하고 상호 간의 공존을 지향하는 경향이나 태도를 말한다. 1970년대에 다문화와 관련된 문제의식이 미술계에 제기되었고 1980년대에 본격적으로 논의되기 시작했다. 대표적인 전시로는 1984년 뉴욕현대미술관에서 열린 『20세기 미술의 프리미티비즘(Primitivism in 20th Century Art)』과 1989년에 퐁피두센터에서 개최된 『대지의 마술사들(Magiciens de la Terre)』이 있다. 1980년대 다문화주의 담론의 부상으로 인해 한국 미술이 외국으로 본격적으로 소개되었다. 다문화주의 담론이 한국 미술의 생산에 직접적으로 영향을 주었는지 확실치 않지만, 다양한 문화적 정체성과 사회 정치적인 쟁점을 다룬 『휘트니 비엔날레 서울』이 1993년에 국립현대미술관에서 개최되어 충격을 주었음은 널리 알려져 있다. 이런 경향은 1995년에 시작된 『광주비엔날레』에 반영되었다. |
개념정의(영문) |
Within the discourse of late 20th century art, the term multiculturalism refers to the promotion of historically disenfranchised “minority” ethnic groups within mainstream society, principally within the context of the USA. Multiculturalism first became a concern within the US art world during the 1970s, following in the aftermath of the Civil Rights Movement. By the 1980s the demands made by disenfranchised artists for representation within mainstream culture increased, resulting in further government measures to encourage multicultural inclusion through funding initiatives. In the late 1980s, as the multicultural critical climate within the US collided with the emergent global artworld, Korean art and artists were actively introduced to international art community. As part of this global exchange, the Whitney Biennale in Seoul exhibition in 1993 at the Korean National Museum of Modern and Contemporary Art, which strongly focused on issues of cultural diversity and social politics, had a strong impact on the contemporary Korean art scene. This influence was reflected in the transnational theming of the 1995 Gwangju Biennale. |
개념정의(중문) |
指无论人种或性取向为何,均尊重少数群体的文化和伦理,表达和谐共处的倾向或态度。关于多元文化主义, 美术界在1970年代开始提出相关议题,直到1980年代热度不减。代表性展览有1984年在纽约现代美术馆举办的“20世纪艺术的原始主义(Primitivism in 20th CenturyArt)”、1989年在蓬皮杜艺术中心举办的“大地魔术师(Magiciens de la terre)”。由于1980年代全球多元文化主义谈论的兴起,韩国美术开始积极地向国外市场拓展。多元文化主义讨论对韩国美术界是否起到了直接影响,目前尚不明确。但国立现代美术馆在1993年举办的“惠特尼双年展在首尔”中,所展出的具有多元文化性质以及涉及政治、社会焦点的作品,轰动了韩国。这一倾向又反映于在1995年开始举办的“光州双年展”上。 |
개념정의(일문) |
少数集団の文化・人種・倫理の特殊性を認め、相互共存を目指す傾向や態度を意味する。1970年代になると多文化に関する問題意識が美術界に提起され、1980年代に本格的な議論が始まった。代表的な展示としては、1984年にニューヨーク現代美術館で開かれた「20世紀美術におけるプリミティヴィズム(Primitivism in 20thCentury Art)」展と、1989年にポンピドゥ・センターで開かれた「大地の魔術師たち(Magiciens de la Terre)」展がある。1980年代の多文化主義的議論の高まりにしたがって、韓国美術が海外に本格的に紹介されることになった。多文化主義の議論が韓国美術の生産に直接影響しているかは不明であるが、多様な文化的アイデンティティと社会政治的な争点を扱った「ホイットニー・ビエンナーレ・ソウル」が1993年に国立現代美術館で開かれ、衝撃を与えたことは広く知られている。このような傾向は、1995年に開かれた「光州・ビエンナーレ」に反映された。 |
관련용어 |
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