한국미술 다국어 용어사전

미술용어 미술사
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    미술사
  • 영문

    art history
  • 한문

    美術史
  • 중문

    美术史
  • 일문

    美術史
비고/구분 일반
개념정의 미술 작품의 의미나 가치를 형식, 주제, 내용, 형성력 등을 탐구함으로써 밝히는 학문이다. 연구 영역은 통상적으로 지역, 연대, 분야로 구분되고, 연구 대상은 회화, 조각, 건축, 공예 등이다. 최근에는 연구 대상이 이와 같은 전통적인 분야를 넘어 시각 문화 일반으로 확장되는 경향이 있다. 역사학, 문화사, 미학 등의 인접 학문과 밀접한 관계를 가지며 작품에 대한 해석 이외에 감정, 평가, 분류도 미술사의 과제에 해당한다. 미술사의 체계를 갖춘 최초의 저작은 이탈리아 작가 조르조 바사리(Giorgio Vasari)가 1550년에 출간한 『미술가 열전』으로 알려져 있다. 요한 요아힘 빙켈만(Johann Joachim Winckelmann)의 『그리스 예술모방론』과 『고대미술사』가 발표되면서 1844년부터 베를린 대학을 시작으로 미술사가 대학의 교육과정에 포함되었다. 한국에서는 20세기 이전의 문인들이 쓴 회화관(繪畵觀)이나 서화평(書畵評)에 기원을 두며, 근대적 의미의 미술사는 고유섭(高裕燮)이 시작한 것으로 알려져 있다. 그는 경성제국대학 법문학부 철학과에서 미학과 미술사학을 공부하고, 해방 후에는 고고미술동인회(考古美術同人會)를 조직하여 『고고미술(考古美術)』을 발간했다. 미술사학 전공 학과는 1973년에 홍익대학교 대학원에 개설된 미학·미술사학과가 최초이다.
개념정의(영문) Art history is the study of visual art, in relation to its historical, geographical and conceptual contexts of production. Within the Western academic tradition of art history, the Italian Renaissance writer Giorgio Vasari's Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects (1550) is considered the first work that attempted to categorize art according to genres of form, historical period, and authorial attribution. And, following the publication of Johann Joachim Winckelmann's Thoughts on the Imitation of Greek Works in Painting and Sculpture and History of Ancient Art, the Humboldt University of Berlin was the first academic institution to include the study of art history in its curriculum. In Korea, it is said that a firm notion of art history originated within the tradition of literati scholars’ or writers’ texts, which concerned matters such as the qualitative appraisal of painting technique as well as the criticism of historical examples of calligraphy and painting. Within more recent history, Koh Yu-seop is known as the founder of Art History as a modern discipline. He studied aesthetic studies and art history in the department of philosophy at Gyeongseong Imperial University, then, after the liberation of Korea, he organized the Society of Ancient Art and published a journal called The Ancient Art. The first academic department devoted to art history was the Aesthetics and Art History department, established at Hongik University graduate school in 1973.
개념정의(중문) 指通过研究表现形式、主题、内容、历史背景等来揭示美术作品的意义及价值的学科。通常根据地区、年代、领域划分研究范围,研究对象有绘画、雕塑、建筑、工艺等。最近出现了新的研究动向,即已不再限于传统研究对象,而将范围扩大到整个视觉文化。美术史与历史学、文化史、美学等学科有着密切关系。除了对作品的解释之外,美术史学还包括文物及艺术品鉴定、评价、分类等。1550年,意大利艺术家乔尔乔·瓦萨里(Giorgio Vasari)出版的《艺苑名人传》是最早的美术史著作。随着约翰·约阿辛·温克尔曼 (Johann Joachin Winckelmann)撰写的《希腊美术模仿论》和《古代美术史》问世后,从1844年起,柏林大学正式将美术史纳入到大学教育课程。在韩国,源于20世纪以前文人创作的绘画理论或书画评。所谓的近代美术史是由高裕燮开启, 他在京城帝国大学(现首尔大学)法文学部哲学系学习美学和美术史学,1945年解放后组织考古美术同人会,还出版了《美术考古》杂志。1973年,弘益大学研究生院开设的美学·美术史学系,是最早的美术史系。
개념정의(일문) 美術作品の意味や価値を、形式やテーマ・内容・形成力などを探求することによって明らかにする学問である。研究領域は通常地域・年代・分野で区分され、研究対象には絵画・彫刻・建築・工芸などがある。最近は、その研究対象が上記の伝統的な分野を超えて視覚文化全般に拡大しつつある。歴史学・文化史・美学などの隣接学問と密接な関係を持ち、作品の解析以外に鑑定・評価・分類も美術史の課題である。美術史の体系を整えた最初の著作は、イタリア作家のジョルジョ・ヴァザーリ(Giorgio Vasari)が1550年に出版した『画家・彫刻家・建築家列伝』であると言われる。ドイツでは19世紀以降、ヨハン・ヨアヒム・ヴィンケルマン(Johann Joachim Winckelmann)が『ギリシア芸術模倣論』と『古代美術史』を発表し、1844年からはベルリン大学で初めて美術史が大学の教育カリキュラムに含まれるなど、美術史の学的展開が進められる。韓国では、20世紀以前の文人らの書いた絵画観や書画評にその起源を置き、近代的意味の美術史は高裕燮(コ・ユソブ)によって始まったと言われる。彼は京城帝国大学法文学部哲学科で美学と美術史学を勉強し、終戦後は「考古美術同人会」を組織して『考古美術』を発刊した。最初の美術史学専門の学科は、1973年に弘益大学校大学院に開設された美学・美術史学科である。
관련용어
교차/연관/유사어 미술사학
관련 인물 고유섭(高裕燮)김원룡(金元龍)전형필(全鎣弼)진홍섭(秦弘燮)최순우(崔淳雨)황수영(黃壽永)
관련 단체 고고미술동인회(考古美術同人會)
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