구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 민중미술 15년전
영문 Korean Minjoong Arts
한문
중문 “韩国民众美术十五年:1980-1994”展
일문 「民衆美術15年」展
|
비고/구분 |
전시 |
개념정의 |
1994년 2월 5일부터 3월 16일까지 국립현대미술관에서 개최된 전시로서, 1980년대 민중미술의 흐름과 성과를 총망라한 역사적 전시이다. 1993년 초에 민중미술 진영의 작가들이 국립현대미술관의 관장을 찾아가 전시회의 필요성에 대한 의견을 교환하면서 시작되었다고 알려진다. 전시는 '민중미술의 형성', '걸개그림과 공동 창작의 성과', '민중미술의 확산과 심화', '창작의 결실과 진전'으로 나누어 구성되었고, 미술 작품은 회화 234점, 판화 68점을 비롯하여 총 389점이 출품되었으며 관련 자료 200여 점도 함께 전시되었다. 당시의 평론가들은 전시의 기획력 부족, 작품과 작가 선정의 무분별함, 구성과 배치의 문제 등을 들어 민중미술의 한계를 꼬집었다. 민중미술의 제도화, 공권력의 공인, 민중미술의 새로운 방향 정립 부재 등의 논란을 남기고 종료되었다. |
개념정의(영문) |
Fifteen-Years of Minjung Art was a historical exhibition held at the National Museum of Modern and Contemporary Art from February 5 to March 16 in 1994. This monumental exhibition comprehensively covered the history and achievements of the Minjung Art movement during the 1980s. The initial idea for the exhibition began in early 1993 when Minjung artists visited the director of the National Museum of Modern and Contemporary Art to talk about the essential need for an exhibition on Minjung Art, in relation to the recent completion of the struggle for democracy that took place over the 1980s. The exhibition consisted of four sections - “Formation of Minjung Art,” “Achievements of Banner Paintings and Collaborative Creation” “Expansion and Improvement of Minjung Art,” and “Achievement and Advancement of Creation.” A Total of 389 works, including 234 paintings, 68 prints, and 200 related documents were exhibited. Some art critics pointed out the limitations of the Minjung Exhibition due to its lack of overall clear organization, the apparently undiscerning selection of artworks and artists, and other issues regarding curation and arrangement. With the completion of the exhibition many critics questioned the apparent institutionalization of Minjung Art given its approval by the governmental authorities, and the subsequent absence of a clear future direction for the movement given its previous primary anti-authoritarian rationale. |
개념정의(중문) |
指1994年2月5日-3月16日在国立现代美术馆举行的具有历史意义的展览,汇集了1980年代以来民众美术的最新成果。有说法认为, 1993年初民众美术家在与国立现代美术馆馆长谈判时,就指出了举办此次展览的必要性。该展由“民众美术的形成”、“挂画和共同创作的成果”、“民众美术的扩散与神话”、“创作成果和进展”等部分组成,包括234件绘画、68件版画在内,共展示了389件作品和相关资料200多件。当时评论家们也指出了民众美术的局限, 如策展能力不够、盲目选拔作品与艺术家、展厅的布局和陈列方式有问题等。该展也制造了诸多争议性话题,如民众美术的体制化、国家权力对民众美术的的认可、尚未确立民众美术的新方向等。 |
개념정의(일문) |
1994年2月5日から3月16日まで国立現代美術館で開かれた美術展で、1980年代の民衆美術の流れと成果を網羅した歴史的な展示である。1993年の初期、民衆美術の作家が国立現代美術館館長を訪ねて、このような主旨の美術展の必要性に関する意見を交わしたことから始まったといわれる。展示は「民衆美術の形成」、「掛絵と共同創作の成果」、「民衆美術の拡散と深化」、「創作の結実と進展」にそれぞれ構成され、美術作品は絵画234点、版画68点などの計389点が出品された。さらに200点以上の関連資料も一緒に展示された。当時の評論家は、展示の企画力不足、作品や作家選定の無分別さ、構成と配置の問題などを挙げて民衆美術の限界を指摘した。民衆美術の制度化、公権力による公認、民衆美術の新しい方向性定立の不在などの課題を残して終了した。 |
관련용어 |
|