한국미술 다국어 용어사전

미술용어 민중미술
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    민중미술
  • 영문

    Minjung Art
  • 한문

    民衆美術
  • 중문

    韩国民众美术
  • 일문

    民衆美術(ミンジュン・アート)
비고/구분 회화
개념정의 1980년대에 한국 민주화운동의 흐름과 함께 등장한 미술운동이자 사회변혁운동이다. 당시 군사독재 정권의 부정부패를 비판하는 한편 노동자와 농민을 억압하는 현실을 표현하고자 했으며, 미술을 통한 사회변혁을 주장했다. 1970년대 미술계의 형식적 주류였던 추상과는 대조적으로 민중미술에서는 형상을 구체적으로 묘사하는 구상적 특징이 두드러진다. 민중미술의 시초는 1969년에 김지하와 함께 오윤, 임세택 등이 결성한 ‘현실동인’이 활동하던 당시에 제작한 오윤의 작품 등을 들 수 있다. 이후 1979년에는 작가 김정헌, 오윤, 주재환과 평론가 성완경, 최민 등이 참여한 ‘현실과 발언’, 홍성담, 최열 등이 참여한 ‘광주자유미술인협회’가 결성되었으며, 1982년에는 ‘임술년’, 1983년에는 ‘두렁’ 등의 예술인 단체가 만들어졌다. 미국식 서구 자본주의를 비판하며 전통적이고 민족적인 형식을 차용하는 한편 목판화, 유화, 사진 매체를 활용한 콜라주 와 같은 다양한 형식을 통해 체제와 현실, 역사에 대한 비판을 미술을 통하여 표현하고 실천하고자 했다. 1994년에 국립현대미술관의에서 개최된 《민중미술 15년》을 계기로 민중미술은 역사 안으로 편입되었다. 한국 고유의 정치, 사회적 현실을 다룬 미술로서 해외에서는 ‘Minjung Art’라는 이름으로 지칭하고 있다.
개념정의(영문) An artistic movement that came to prominence alongside Korea’s democratization movement in the 1980s. Minjung artists often sought to directly confront and critically portray the violent repression of the military dictatorship, and represent the experiences of the laborers, farmers and students who comprised the democratization movement. As such, Minjung artists attempted to use their art to help achieve the social change sought through the democratization movement. In contrast to abstraction, which constituted the mainstream of 1970s art in Korea, Minjung Art is notable for using representational and figurative forms of expression. One possible point of origin for Minjung Art is the Reality Group formed in 1969 by Oh Yun, Lim Se-taek, and Oh Gyeong-hwan, as numerous politically active artist groups associated with Minjung art appeared in the years immediately after its formation. These included the group Reality and Utterance in 1979, the Gwangju Freedom Artists Association (Gwangju jayu misurin hyeopoe) in 1979, the Imsulnyeon (The Year Imsul) in 1982, and the Dureong Group in 1983. In common, these groups assumed capitalism, US intervention and the repressive actions of the Korean military government as common objects of critique. In terms of form, Minjung artists adopted traditional and populist folk modes of expression using a diversity of media such as collage, printmaking, oil painting, and photography. With the Korean Minjoong Arts exhibition held in 1994 by the National Museum of Modern and Contemporary Art, Minjung Art became an accepted part of Korean art history, having previously been marginalized within elite contexts of appreciation. Overseas, Minjung Art has also become a proper noun that describes this genre, and its unique focus on the political and social history of Korea.
개념정의(중문) 指20世纪80年代与韩国民族化运动一同登场的美术运动。旨在对抗当时的军事独裁政权的暴行,表达劳动者和农民被压抑的现实,主张通过美术改变社会。民众美术与20世纪70年代美术界的主流抽象相比,更加具体地描绘形象,明显突出了具象特征。1969年吴润、林世泽、吴京焕组织的“现实同人”所展示的一些作品,可以看作是民众美术的开端。此后美术家与评论家成立的“现实与发言”(1979)、“光州自由美术家协会”(1979)、“壬戌年”(1982)、“Dureong(垄)”(1983)等艺术家团体随之亮相。为了批判资本主义,他们运用传统的、民族的形式,采用木版画、油画、拼贴、摄影等各种形式。其目标在于以美术为手段,批判体制、现实、历史。以1994年在国立现代美术馆举办的“民众美术15年”展为契机,民众美术被编入历史。由于韩国民众美术真实地反映了韩国特有的政治性·社会性,因此在海外已成为固有名词“Minjung Art”。
개념정의(일문) 1980年代における韓国の民主化運動と共に登場した美術運動である。当時、軍事独裁政権の圧迫に抵抗し、労働者と農民の抑圧的な現状を表現しようとし、美術を通じた社会変革を主張した。1970年代美術界の形式的な主流である抽象とは異なり、民衆美術では現象を具体的に描写する具象的特徴が目立つ。民衆美術の始まりは、1969年に呉潤(オ・ユン)、林世澤(イム・セテク)、呉京煥(オ・ギョンファン)が結成した「現実同人」の作品と見られる。この後、美術家と評論家らが1979年に作った「現実と発言」以外にも光州自由美術家協会(1979)、壬戌年(1982)、ドゥロン(1983)などの芸術家団体が生まれた。彼らは資本主義を批判し、伝統的で民族的な形式を借用する一方、木版画、油画、写真媒体などを活用したコラージュなどの多様な形式を通して、体制と現実、歴史に対する批判を美術として表現し、実践しようとした。1994年に国立現代美術館で開かれた「民衆美術15年」展を契機として、民衆美術は歴史のなかに編入された。韓国特有の政治的、社会的現実を扱った美術として海外において'Minjung Art'の名で固有名詞化した。
관련용어
교차/연관/유사어 751; 16; 582;
관련 인물 김봉준(金鳳駿)김정헌(金正憲)신학철(申鶴澈)오윤(吳潤)이철수(李喆守)임옥상(林玉相)홍성담(洪成潭)이인철(李仁澈)최열(본명 최익균)(崔烈)박경효()오경환(吳京煥)임세택(林世澤)
관련 단체 두렁(-)현실과 발언(-)광주자유미술인 협회(光州自由美術人協會)임술년()현실동인()
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