한국미술 다국어 용어사전

미술용어 테크놀로지 아트
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    테크놀로지 아트
  • 영문

    digital art
  • 한문

  • 중문

    科技艺术(Technological Art)
  • 일문

    テクノロジー・アート
비고/구분 일반
개념정의 제2차세계대전 이후에 발전된 과학 기술이 미술 생산에 영감을 제공하여 전개된 예술과 과학의 통섭 또는 융합적 실천을 일컫는다. 1960년대에 대두된 ‘과학 기술이 인류의 진보를 촉진할 것’이라는 유토피아적 낙관론을 기반으로 사이버네틱스, 시스템 이론 등이 테크놀로지 아트의 생산에 영향을 주었다. 이는 이후에 인터넷 아트, 레이저 아트, 홀로그래피 등으로 확장되었고 1970년대 말에 이르러서는 대중문화와 결합하며 비디오 게임, 사이버펑크 소설, 테크노 음악, 해체주의 그래픽 디자인 분야의 발전을 가져왔다. 한국의 초기 테크놀로지 아트는 1967년에 발표한 강국진의 네온과 스테인리스스틸을 사용한 작업, AG그룹의 곽훈이 1968년에 신문회관에서 열린 개인전에서 선보인 전기, 전자부품을 이용한 광학적인 설치작품으로 대변된다. 1976년에 프랑스 유학 중이던 김순기가 퍼포먼스를 비디오로 기록하는 작업을 선보였고, 1970년대 중반에 대구현대미술제에는 박현기, 이강소 등이 현대 기술을 사용한 작품을 출품하기도 했다.
개념정의(영문) The convergence of, or the attempts to fuse, art and science, which particularly arose as advances in scientific technology after World War II inspired artistic creation. Ivan Sutherland developed the Sketchpad in 1963, which enabled human beings to interact with computers using graphics, and Max Bense, the head of the University of Stuttgart Art Gallery, introduced experimentations on the fusion between computer technologies and art by holding computer art exhibitions in 1965 and 1966. Cybernetics and system theory—which were based on idealist thinking that emerged in the 1960s, and held that “scientific technology will accelerate human progress”—greatly influenced the creation of technology art. Later, this expanded to internet art, laser art, and holographs. Toward the later 1970s, technology art merged with popular art, which led to the development of video games, cyberpunk novels, techno music, and deconstructionist graphic design.
개념정의(중문) 二战后发展起来的科学技术为艺术创作提供了丰富的灵感,而由此展开的艺术与科学相结合或融合性实践便是技术艺术(Technological Art)。1963年,伊凡·苏泽兰(Ivan Sutherland)开发了Sketchpad,通过图像实现了人机之间的相互作用。马克斯·本泽(Max Bense)作为斯图特加特大学(University of Stuttgart)艺术画廊的馆长,在1965年、1966年举办了计算机艺术展示会,展出了计算技术与艺术相结合的尝试。以20世纪60年代兴起的”科技将促进人类进步”的乌托邦式乐观主义为基调,网络导航、系统理论等都对技术艺术的发展产生了影响。之后扩展到网络艺术、激光艺术、全息图等领域。到了70年代末,通过与大众文化的结合,促进了视频游戏、网络朋克小说、铁克诺音乐、解构主义平面设计等领域的发展。
개념정의(일문) 第二次世界大戦後に発展した科学技術が、美術生産にインスピレーションを提供して展開された芸術と科学の統合又は融合的実践をいう。アイバン・サザランド(Ivan Sutherland)は1963年にスケッチパッド(Stetchpad)を開発してグラフィックを通じた人間とコンピュータ間の相互作用を可能にし、マックス・ベンゼ(Max Bense)はシュトゥットガルト大学(University of Stuttgart)アートギャラリーの館長として1965年と1966年にコンピュータ・アートの展示会を開き、コンピューティング・テクノロジーを美術と結び付ける実験を行った。1960年代に台頭した「科学技術が人類の進歩を促進するであろう」とのユートピア的楽観論を基盤に、サイバネティクス、システム理論などがテクノロジー・アートの生産に影響を与えた。これは、後にインターネットアート、レザーアート、ホログラフィなどへ広がった。1970年代末に至ると、大衆文化と結び付いてテレビゲーム、サイバーパンク小説、テクノミュージック、脱構築主義グラフィックデザイン分野の発展をもたらした。
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물 강국진(姜國鎭)곽훈(郭薰)김순기박현기(朴炫基)이강소(李康昭)
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