한국미술 다국어 용어사전

미술용어 해프닝
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    해프닝
  • 영문

    Happening/happening
  • 한문

  • 중문

    偶发艺术 (happenning)
  • 일문

    ハプニング
비고/구분 일반
개념정의 1950년대 후반부터 1960년대 초반에 걸쳐 등장한, 퍼포먼스에 근거를 둔 미술의 한 형식을 가리킨다. 흔히 ‘화가들의 연극’이라고 불리기도 하는 해프닝은 앨런 캐프로(Allan Kaprow)가 고안한 것이다. 주제, 소재, 동작(액션)의 변화에 따라 여러 가지 형태로 전개되며, 예술과 일상생활 사이의 경계를 없애는 것이 특징이다. 또한 내용이 없는 각본과 즉즉흥성 그리고 현장에 있는 관람객을 즉석에서 참여시키는 우연성 등을 중요시한다. 1962년에 미국의 블랙마운틴칼리지(Black Mountain College)에서 작곡가 존 케이지(John Cage), 무용가 머스 커닝햄(Merce Cunningham), 화가 로버트 라우션버그(Robert Rauschenberg), 피아니스트 데이비드 투도르(David Tudor) 등의 예술가가 참여한 해프닝이 대표적이다. 한국에서는 1967년 12월 14일에 개최된 『청년작가연립전』에서 선보인 「비닐우산과 촛불이 있는 해프닝」이 최초의 해프닝으로 알려져 있다. 이 해프닝은 문명에 대한 비판적인 내용을 담은 것으로 평가받는다. 이 밖에도 「화투놀이」(1968), 「투명풍선과 누드」(1968), 「한강변의 타살」(1968) 등의 해프닝이 있다.
개념정의(영문) The term “happening” refers to an art genre based on performance that developed during the late 1950s and early 1960s, and first invented by Allan Kaprow. Happening developed into many forms based on changing themes, subject matter, and actions, all geared toward the idea that performance served to usefully blur the boundaries between art and everyday quotidian life. Non-scripted and spontaneous actions, as well as the involvement of participant observers are potentially also important elements with the genre. For instance, one exemplary happening was created by composer John Cage, dancer Merce Cunningham, painter Robert Rauschenberg, and pianist David Tudor together at the Black Mountain College in 1962. The artwork Happening with Plastic Umbrellas and Candle Lights presented at the Young Artists Coalition Exhibition on December 14th, 1967 is known as the first Korean work in the genre. This work was designed to express a highly critical perspective of contemporary Society. Other works of the genre presented by the Young Artists Coalition Exhibition members include: Hwatu Game (1968), Transparent Balloon and Nude (1968), and Murder on the Banks of the Han River (1968).
개념정의(중문) 指1950年代后期至1960年代初期出现的一种艺术形式,发端于行为艺术。一般被称为“画家的演剧”,由阿伦·卡普罗(Allan Kaprow)创造。根据主题、题材、动作的变化表现为多种形态,打破了艺术与日常生活之间的界限。同时,重视临场发挥、即兴性、观众的参与(偶然性)等。代表性作品是1962年在美国Black Mountain College由作曲家约翰·凯奇(John Cage)、舞蹈家摩斯·肯宁汉(Merce Cunningham)、画家罗伯特·劳森伯格(Robert Rauschenberg)、钢琴师David Tudor等一道参与创作的偶发艺术。在韩国,1967年12月14日举办的“青年画家联展”展出了《有塑料伞和蜡烛的偶然事件》,即韩国最早的偶发艺术作品。该作品被评价为“包含了批判文明的内容”。此外,还有《花斗游戏》(1968年)、《透明气球与裸体》(1968年)、《汉江边的他杀》(1968年)等。
개념정의(일문) 1950年代後半から1960年代前半にかけて登場した、パフォーマンスに基づく美術形式の一つである。よく画家の演劇ともいわれるハプニングは、アラン・カプロー(Allan Kaprow)が考案したものである。テーマ、素材、動作(アクション)の変化によってさまざまな形で展開され、芸術と日常生活の境界を崩すのが特徴である。また、内容のない脚本や即効性、そして現場の観客をその場で参加させる柔軟性などを重視する。1962年にアメリカのブラックマウンテン・カレッジ(Black Mountain College)で作曲家のジョン・ケージ(John Cage)、舞踊家のマース・カニンガム(Merce Cunningham)、画家のロバート・ラウシェンバーグ(Robert Rauschenberg)、ピアニストのデイヴィッド・チューダー(David Tudor)などの芸術家によるハプニングが代表的である。韓国では1967年12月14日に開かれた「青年作家連立」展で披露した「ビニル傘と蝋燭があるハプニング」が最初のハプニングとして知られている。このハプニングは文明を批判する内容を盛り込んでいると評価される。そのほか、「花札遊び」(1968)、「透明風船とヌード」(1968)、「漢江辺の他殺」(1968)などのハプニングがある。
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