한국미술 다국어 용어사전

미술용어 비균제
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    비균제
  • 영문

    asymmetry
  • 한문

    非均齊
  • 중문

    非均齐
  • 일문

    非均斉(アシンメトリーasymmetry)
비고/구분 미술용어
개념정의 균제의 결여 혹은 파괴를 말한다. 균제(symmetry)는 좌우의 균형, 좌우 대칭 그리고 부분과 부분, 부분과 전체의 조화를 이루는 것인데, 이러한 관계가 무너지고 깨어진 상태를 비균제라고 한다. 좌우 혹은 상하로 동일한 형상이 짝을 이루거나 중심점 혹은 중심축을 둘러싸고 양쪽으로 대응하는 물체의 구조, 배치는 보는 이에게 정지, 안정, 장중, 엄숙, 신비감을 준다. 이러한 균형과 조화를 의도적으로 피하는 비균제는 균제의 기계적인 경직감을 없애거나 유기적인 생명감을 불어넣을 수 있는 방법이 된다. 한국 조각가 중에서 문신은 좌우 균제의 추상 조각이 특징적인 반면, 김종영은 엄격한 균제에서 벗어난 비균제의 추상 조각을 발전시켰다.
개념정의(영문) Asymmetry is the absence of, or a violation of symmetry. Symmetry refers to a sense of harmonious proportion and balance within a composition, one which has been considered to be able to engender in the viewer a sense of stability or solemnity. Asymmetry intentionally destroys such balance and harmony by replacing regularity with a more organic, irregularity and deliberate compositional imbalance. Korean sculptor Moon Shin highlighted the virtues of symmetrical abstract sculpture, whereas Kim Chongyung developed asymmetrical abstract sculptural forms beyond the restrictions of symmetrical composition.
개념정의(중문) 意指均齐(symmetry,对称)的缺失或破坏。均齐是指左右均衡、左右对称,以及部分和部分、部分和整体的协调。这种关系崩溃、破裂的状态称为非均齐。左右或上下一致的形状成对,或者围绕中心点或中心轴向两侧对应的物体结构与布局可以给观者带来静止、安定、庄重、严肃和神秘感。而刻意避免这种均衡与协调的“非均齐”是消除均齐的机械僵硬感或注入有机生命感的方法。如果说韩国雕刻家文信的作品是以左右均齐抽象雕刻为特征的话,金钟瑛便是与之相反、发展出摆脱严格均齐的“非均齐抽象雕刻”之雕刻家。
개념정의(일문) 均斉の欠如または破壊をいう。均斉(symmetry)とは左右のバランス、左右対称、また部分と部分、部分と全体の調和をなすことだが、こうした関係が崩れた状態を非均斉という。左右または上下に同一の形象が対をなしたり、中心点または中心軸を基に両側に対応する物体の構造、配置は、観る者に停止、安定、荘重、厳粛、神秘感を与える。こうしたバランスと調和を意図的に避ける非均斉は、均斉の機械的な硬直感をなくしたり、有機的な生命感を吹き込むための手法となる。韓国の彫刻家の中でも文信(ムン・シン)は左右均斉の抽象彫刻が特徴的な反面、金鐘瑛(キム・ジョンヨン)は厳格な均斉から抜け出した非均斉の抽象彫刻を発展させた
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물 김종영(金鍾瑛)
관련 단체
loading