한국미술 다국어 용어사전

미술용어 무대미술
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    무대미술
  • 영문

    Stage Art
  • 한문

    舞臺美術
  • 중문

    舞台美术
  • 일문

    【北朝鮮の美術】舞台美術
비고/구분 미술용어
개념정의 무대, 조명, 의상, 소품, 영상 등 공연예술의 시각적인 부분을 담당하는 분야이다. 상연예술에 있어서 회화적, 조소적인 수단에 의해 시각적 효과를 높이는 것을 목적으로 한다. 1923년 조직한 토월회 무대미술은 조각을 전공하던 김복진이 맡았는데 첫 공연은 “무대장치와 등장인물의 조화가 매우 교묘하여 식자의 칭찬이 많았다.”(동아일보)는 보도에서 보듯이 무대미술이 주목을 끌었다. 근대기 무대미술은 연극의 성행과 함께 발전하여 기존 평면 배경막을 거두고 입체적인 무대장치를 선보인 김정환(1912~1973), 시대적 고증, 회화적 표현능력, 건축적인 두뇌를 중시한 장종선(1918~1989), 850여 무대를 만들었던 최연호(1929~1996) 등이 1세대 무대미술가들이다. 북한에서는 1948년에 회화, 조각, 공예, 무대미술로 미술동맹 전문분과위원회를 구성하였을 정도로 북한미술의 가장 중요한 장르로 손꼽혔다. 1958년에 조선미술가동맹 ‘무대미술분과’를 ‘무대 및 영화미술분과’로 개칭한 때를 전후로는 ‘무대 및 영화미술’이라는 용어가 통용됐다. 북한의 무대미술은 가극무대미술과 연극무대미술로 나눈다.
개념정의(영문) As indicated in the fact that the Art Alliance Specialty Departments Committee is organized into painting, sculpture, crafts, and stage art, stage art has been an important genre of art in North Korea from the nation’s inception. The term theater and film art has been used since the Joseon Artists Alliance changed the name of the Stage Art Department into the Stage and Film Art Department. According to North Korean artists, stage art is a genre that truthfully recreates the world which people inhabit, as befits the various formats of theater. It is a component of synthetic art, which depicts the personalities of the characters on the stage through makeup, outfits, props, and stage sets, and creates a realistic depiction of society and the times. North Korean stage art can be categorized into musical stage art and play stage art. Of these, Sea of Blood-style musical stage art exemplifies the former, while Seonghwangdang-style play stage art exemplifies the latter.
개념정의(중문) 從1948年以绘画、雕刻、工艺與舞台美术编成的“美术同盟专门分科委员会”之构成,可知舞台美术自起初就是北韩美术领域中最重要的体裁之一。1958年朝鲜美术家同盟\"舞台美术分科\"更名为\"舞台及电影美术分科\",也是在此時期\"舞台及电影美术\"一詞成为通用语。据北韩美术家们介绍,舞台美术可以按照多种剧形式真实再现人物生活和活动世界,通过化妆、服装、小道具與舞台装置等造型形式表现舞台人物性格,展现时代和社会生活样貌,是综合艺术的构成要素之一。北韩的舞台美术可分为歌剧舞台美术和戏剧舞台美术,其中前者具有代表性的是“血海式”歌剧舞台美术,后者是“城隍堂式”戏剧舞台美术。
개념정의(일문) 1948年に北朝鮮美術同盟は、絵画、彫刻、工芸、舞台美術という四つの専門分科委員会を設置・運営していた。舞台美術分科の存在は、早い時期から北朝鮮が舞台美術を重要なジャンルとして認識していたことを示唆する。1958年に朝鮮美術家同盟「舞台美術分科」が「舞台及び映画美術分科」に改称された時期を前後して、「舞台及び映画美術」という用語が通用していた。北朝鮮の美術家らによると、舞台美術は人物が暮らして活動する世界を様々な劇形式に合わせて真実に再現する美術であり、扮装と衣装、小道具、舞台装置などの造形的な形式を通じて、舞台上の人物の性格を表現し、時代と社会の生活像を実感がわくように見せる総合芸術の構成要素の一つである。北朝鮮の舞台美術は、歌劇舞台美術と演劇舞台美術に分けられ、このうち前者を代表するものが「ピバダ(血の海)」式の歌劇舞台美術で、後者を代表するものが「城隍堂(ソンファンダン)」式の演劇舞台美術である。
관련용어
교차/연관/유사어 영화미술
관련 인물 김정환(金貞桓)  장종선, 최연호
관련 단체 조선미술가동맹(朝鮮美術家同盟)
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