구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 집체창작
영문 Collaborative Creation
한문 集體創作
중문 集体创作
일문 【北朝鮮の美術】集体創作
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비고/구분 |
미술용어 |
개념정의 |
1950년대 후반부터 북한 문예계는 집체창작을 시도하며 개인을 지우고 집단을 내세우는 접근방식을 일반화하였다. 처음에는 <천리마> 등과 같은 기념비 제작에 주로 적용하던 집체창작을 회화를 아우르는 다양한 미술 분야로 확대한 것은 1960년대 초반이다. 예컨대 1961년에 조선미술가동맹 양강도지부에서는 유화가 김삼록, 정보영, 조선화가 황영준, 홍인표와 출판화가 리영춘이 처음으로 창작 집단을 이뤄 집체작 <수상동지 현지교시 받들고 지상 락원 이루자>를 제작했다. 당시는 집체적인 지혜와 개별적인 개성을 적극적으로 활용하기 위한 수단으로 간주됐다. 유화, 조선화 등 개별 미술 장르가 지니는 특성들을 최대한 끌어내면서도 동시에 그것을 하나의 목적을 위하여 통일하는 방향으로 창작할 수 있었기 때문이다. 집체창작은 또한 미술가 개인의 노력과 성취를 당과 수령 영도의 산물로 귀속하는 방법적 도구로 활용됐다. |
개념정의(영문) |
The North Korean art establishment engaged in the practice of collaborative creation from the late-1950s on, establishing the practice of erasing the individual and emphasizing the group. The practice was originally applied to the creation of commemorative sculptures such as the Chollima Monument, but in the early 1960s, its application was expanded to diverse artistic disciplines, including painting. For example, two oil painters, including Kim Sam-rok and Jeong Bo-yeong; two joseonhwa artists, Hwang Yeong-jun and Hong In-pyo; and a publication artist, Ri Yeong-chun, formed a group within the Joseon Artists Alliance Ryanggang Branch and created the collaborative work, Let Us Accept the Guidance of Our Comrade the Dear Leader and Build a Paradise on Earth. At the time collaborative creation was considered to be a method of actively harnessing both combined wisdom and individual uniqueness. Through collaborative creation, these artists were able to build on the characteristics of individual genres such as oil painting and Jjoseonhwa, while at the same time unifying these genres toward a single purpose. The practice of collaborative creation was also used as a tool to credit the personal efforts and accomplishments of an artist to the party and its leader. |
개념정의(중문) |
北韩文艺界从上世纪50年代后期开始尝试集体创作,推广了集体替代个人的创作方式。初期主要在《千里马铜像》等纪念碑的制作上,60年代初扩大到绘画等美术领域。例如,1961年朝鲜美术家同盟两江道支部中,油画家金三録、郑宝英,朝鲜画画家黄永俊、洪仁杓以及出版画家李荣春首次组成创作团队,集体创作了《奉首领同志的現場敎示,建立地上樂園》。当时集体创作被视为一种积极利用集体智慧和个性的手段。集体创作不仅可以最大程度地发挥出油画、朝鲜画等单独的美术体裁所具有的特色,同时还可以带着相同的目标,朝着统一的方向展开创作。集体创作还可以将个人的努力与成就纳入党和领袖领导的产物。 |
개념정의(일문) |
1950年代後半から北朝鮮の文芸界では「集体創作」が試みられ、個人を消して集団を掲げるアプローチが一般化された。初めは《千里馬銅像》などの記念碑制作に主に適用された集体創作が、絵画を含む様々な美術分野に拡大されたのは1960年代初頭である。例えば、1961年に朝鮮美術家同盟両江道(リャンガンド)支部では、油絵画家のキム・サムノク、鄭寶永(チョン・ボヨン)、朝鮮画家のファン・ヨンジュン、ホン・インピョ、出版画家のリ・ヨンチュンが初めて創作集団を結成して集体作《首相同志の現地教示を尊び地上楽園を実現しよう》を制作した。当時、集体創作は、集体的な知恵と個別の個性を積極的に活用するための手段とみなされた。集体創作を通じ、油絵、朝鮮画など個別の美術ジャンルが持つ特性を最大限引き出しつつ、同時にそれを一つの目的のために統一する方向に創作することができた。集体創作はまた、美術家個人の努力と成果を党と首領の領導の産物に帰属させる方法的な道具として活用された。 |
관련용어 |
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