구분 |
협회/단체 |
표기 |
국문 가슴시각개발연구소
영문 Gasum Visual Development Laboratory
한문
중문 心窗视觉开发研究所
일문 カスム(胸)視覚開発研究所
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이칭/별칭 |
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소개 |
1992년에 설치미술가 최정화(崔正和)를 중심으로 그래픽 디자인, 사진, 조각 등의 전공자들이 모여 만든 창작 집단이다. 최정화는 1990년대 중반부터 설치미술뿐만 아니라 영화 예술감독으로 활동하며 인테리어 디자인, 세트 디자인, 그래픽 디자인, 편집 디자인에 이르는 광범위한 영역에서 가슴시각개발연구소를 통해 자신의 관심사를 넓혀나갔다. 대학로의 주점 ‘살’, ‘오존’, 의류 매장 ‘e·u’, ‘보티첼리’, ‘쌈지스포츠’ 등의 실내장식을 하였으며, 몇 곳은 실험적인 전시 공간으로 사용되었다. 이들은 2006 부산비엔날레 포스터와 뉴스레터를 비롯해 한국문화예술위원회, 금호미술관, 아트선재센터 등에서 진행한 외부 기획 전시의 도록과 포스터 디자인을 담당하였다. 그 외에도 무크지 『오존』, 무용 잡지 『몸』, 『문학정신』 등의 잡지 편집에도 참여하였다. |
소개(영문) |
Gasum Visual Development Laboratory was a creative art group established in 1992 by a group of graphic design, photography, and sculpture majors, under the leadership of installation artist Choi Jeong-hwa. Since the mid-1990s, Choi Jeong-hwa had not only been working on installation art but expanded his interests in a wide range of areas from interior design, set design, to graphic design and film art direction through the Gasum Visual Development Laboratory. Members designed the interior decor of local places, such as Bar Sal, Ozone, clothing store e/u, Botticelli and Ssamji Sports in the Daehangno area, and several of these venues were used as experimental exhibition spaces. They were in charge of the 2006 Busan Biennale posters and newsletters, as well as the Korean Culture and Arts Committee, Kumho Museum of Art, and the Art Sonje Center. In addition, they participated in the editing of magazines such as the cultural magazine Ozone, dance magazine Mom (meaning “body”), and literary magazine Munhakjeongsin (meaning “literary spirit”). |
소개(중문) |
1992年以装置美术家崔正和为中心,聚集了平面设计、摄影、雕塑等专业人士结成的创作团体。从90年代中期开始,崔正和不仅在装置美术领域,还作为电影艺术导演在室内设计、布景设计、平面设计、编辑设计等广范围领域通过心窗视觉开发研究所不断扩大自身的涉足范围。承担了大学路上的酒吧“Sal”、“Ozone”、服装卖场“e·u”、“Voticelli”、“Ssamji sports”等室内装潢,几处还被用作了实验性的展示空间。心窗视觉开发研究所还负责了2006釜山双年展的海报和新闻报道、韩国文化艺术委员会、锦湖美术馆、艺术善载中心等进行的外部策划展的图录和海报设计。此外,还参与了单行本杂志《Ozone》、舞蹈杂志《身体》、《文学精神》等杂志的编辑工作。 |
소개(일문) |
1992年にインスタレーション・アーティストの崔正和(チェ・ジョンファ)を中心に、グラフィックデザイン、写真、彫刻などの専攻者が集まって結成した創作集団。チェ・ジョンファは、1990年代半ばからインスタレーション・アートだけでなく映画芸術監督としても活動し、さらにインテリアデザイン、セットデザイン、グラフィックデザイン、編集デザインに至るまで広範囲な領域においてカスム視覚開発研究所を通じて自身の関心を広げていった。大学路のバー「サル」、「オゾン」、アパレルショップ「e・u」、「ボッティチェッリ」、「サムジスポーツ」などの店内装飾を行い、何ヵ所かは実験的な展示スペースとして使用された。彼らは、2006釜山(プサン)ビエンナーレのポスターとニュースレターをはじめ、韓国文化芸術委員会、錦湖美術館、アートソンジェセンターなどで開催された外部企画展の図録とポスターデザインを担当した。その他に、ムック『オゾン』、舞踊誌『モム(からだ)』、『文学精神』などの雑誌の編集にも参加した。 |
웹사이트 |
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관련용어 |
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비고 |
「또 다른 후기자본주의, 또 다른 문화논리: 최정화의 플라스틱 기호학」(윤난지, 『한국근현대미술사학』26, 한국근현대미술사학회, 2013.12) |
관련용어 |
최정화(崔正和)
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