한국미술 다국어 용어사전

미술용어 성형의 봄
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    성형의 봄
  • 영문

    Plastic Spring
  • 한문

  • 중문

    《整容之春》展
  • 일문

    「成形の春」展
비고/구분 전시
개념정의 1993년 3월 14일부터 3월 23일까지 덕원미술관에서 이용우가 기획하여 열린 전시이다. 모더니즘의 폐쇄성에서 탈피하고, 과학기술을 응용하여 예술 본래의 가치를 부활하고자 하였다. 신세대 미술을 주도한 미술가들이 이 전시를 통해 소개되었는데 문주, 이불, 최정화 등이 참여하였다. 작가들은 역사와 현실과의 관계에 대한 해석을 시도하거나 영상이나 오브제, 이미지 효과를 노린 소재들을 이용하여 알레고리의 각색을 보여 주었다. 특히 이불은 생선을 비닐봉지에 담아 전시장에서 썩어 가도록 한 설치 작품 <장엄한 광채>를 통해 페미니즘 미술의 새로운 지평을 열었다. 이 전시는 1990년대 한국미술의 새로운 지평의 발판을 마련하는 계기가 되었다.
개념정의(영문) An exhibition curated by Lee Yong-u and held at Deokwon Art Museum from March 14 to 23, 1993. The exhibition was an attempt to break from the insularity of Modernism, and to restore the original values of art through technology. Artists that spearheaded the new generation of art debuted through this exhibition, and the participants included Moon Joo, Lee Bul, and Choi Jeong-hwa. The artists attempted to interpret the relation between history and reality, and they used video, found objects, and materials that evoked specific imagery to create allegoric representations. In particular Lee Bul opened a new horizon of feminist art through Majestic Splendor, an installation piece in which a fish was wrapped in a plastic bag and left to rot in the exhibition space. The exhibition served to expand the horizon of Korean art in the 1990s
개념정의(중문) 1993年3月14日至3月23日在德园美术馆策的展览,由李龙雨策划。旨在摆脱现代主义的封闭性,应用科学技术恢复艺术本来的价值。展览介绍了主导新生代美术的美术家,文洲、李Bul、崔正和等参展。艺术家们试图对历史和现实的关系进行解释,或利用影像、物体、图象效果的题材来改变寓言(allegory)公式。特别是李Bul把鱼装在塑料袋里,在展场展示了腐烂过程的装置作品《庄严的光彩》,开启了女性主义艺术的新天地。该展览成为营造20世纪90年代韩国美术新开端的契机。
개념정의(일문) 1993年3月14日から3月23日まで徳園(ドグォン)美術館でイ・ヨンウが企画して開かれた展覧会。モダニズムの閉鎖性から脱却し、科学技術を応用して芸術本来の価値を復活させようとした。新世代の美術を主導した美術家が同展を通じて紹介され、ムン・ジュ、イ・ブル、チェ・ジョンファなどが参加した。作家らは歴史と現実の関係について解釈を試みたり、映像やオブジェ、イメージ効果を狙った素材を利用してアレゴリーの脚色を示した。特にイ・ブルは、魚をビニール袋に入れて展示場で腐るようにしたインスタレーション作品「荘厳な光彩」を通じ、フェミニズム美術の新たな地平を開いた。同展は、1990年代の韓国美術の新たな地平の足掛かりを作るきっかけとなった。
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물 문주(文洲)이불(李불)최정화(崔正和)이용우(李龍雨)
관련 단체 덕원미술관
loading