한국미술 다국어 용어사전

미술용어 비디오아트
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    비디오아트
  • 영문

    video art
  • 한문

  • 중문

    录像艺术
  • 일문

    ビデオ・アート
비고/구분 회화
개념정의 비디오를 매체로 하는 현대 미술의 한 장르이다. 1963년에 백남준이 최초로 제작한 이후 국제적으로 확산되었다. 비디오 아트는 선진적인 테크놀로지를 이용한 예술의 가능성을 모색하고 관습적인 예술형식에 대한 반발을 담고 있다. 비디오는 제작과 상영이 편리하고 대량의 이미지를 담아내기에 효율적이라는 점에서 주목받는 현대 미술 매체이다. 실험적인 영상을 담은 텔레비전 모니터를 설치 작품으로 제시한 백남준의 초기 작품이 발표된 이후 1970년대에는 신체 행위를 비디오로 촬영하고 재생하는 퍼포먼스와 비디오 아트가 결합한 작품이 등장하기도 했다.
개념정의(영문) A genre of modern art that uses video as a medium. After Nam June Paik created the first works of video art in 1963, the genre spread internationally. Video art explored new artistic possibilities using advanced technology and embodied a rejection of conventional art media. Video art was quick to drawn critical attention because of the relative immediacy that underlies the creation and display of such works, and the efficiency of the medium as means to portray and interlink a large number of images. Following Nam June Paik’s early experiments with TV monitor installations in the 1960s, in the 1970s new forms of work emerged that combined video and performance art.
개념정의(중문) 指一种以视频为媒介的现代艺术形式。自1963年白南准首次制作后,开始在国际上传播。录像艺术探索应用先进科技的可能性,批判传统的艺术形式。录像艺术由于制作和上映较为便利,还能够有效地录制大量画面,因此是备受关注的现代艺术形式。白南准发表了以电视为装置展示实验性视频的初期作品后,20世纪70年代出现了拍摄和播放身体行为的行为艺术与录像艺术相结合的作品。
개념정의(일문) ビデオを媒体とする現代美術の一ジャンルである。1963年にナムジュン・パイクが最初に制作したあと、国際的に拡散した。ビデオアートは先進的なテクノロジーを利用した芸術の可能性を模索したもので、慣習的な芸術形式に対する反発が込められている。ビデオは、制作と上映が便利で大量のイメージを効率的に入れることができる点で注目される現代美術の媒体である。実験的な映像を込めたテレビジョンモニターを、インスタレーション作品として提示したナムジュン・パイクの初期作品が発表されたのち、1970年代には身体行為をビデオで撮影し、再生するパフォーマンスとビデオアートが結び付いた作品も登場した。
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물 박현기(朴炫基)백남준(白南準)
관련 단체
loading