한국미술 다국어 용어사전

미술용어 탈모더니즘
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    탈모더니즘
  • 영문

    tal modernism
  • 한문

    脫모더니즘
  • 중문

    脱-现代主义
  • 일문

    脱モダニズム
비고/구분 일반
개념정의 사전적으로 모더니즘을 벗어난 미술의 형식이나 태도를 의미하는 것으로, 1980년대 후반의 평론가 서성록(徐成綠)이 당대 한국미술 흐름에 대해 사용한 비평 용어이다. 그는 1980년대 중반 메타복스, 난지도 등의 작가 집단의 작품들을 ‘탈모던’이라 부르면서, 형식적 모더니즘을 넘어서 환경, 문화, 소통의 문제를 적극적으로 고려한다고 평가했다. 그러나 아직 이들의 작품이 재료의 물질성에 대한 모더니즘적 관심을 털어내지 못했고 후기 산업사회의 징후를 담고 있지 않다는 이유로 포스트모더니즘보다는 ‘탈모던’으로 보아야 한다고 주장하였다. 그는 ‘탈모던’의 특징을 설치 작업의 증가, 일상적 현실의 반영, 다양한 주제와 다층적 관심, 형상과 추상의 경계 붕괴 등으로 요약했다.
개념정의(영문) In its literal sense, tal modernism describes any art form or attitude deviating from modernism. In Korean art, it was a critical term that art critic Seo Seong-rok used to explain contemporary Korean art in his writings during the late 1980s. Seo called the works from artist collectives such as Meta-Vox and Nanjido (Nanji Island) “tal modern.” His rationale was that those works, in distinction to more formally focused works in the modernist tradition, were more actively engaged in the issues of environment, culture, and communication. However, Seo argued that, because these works did not seek to overcome the modernist inclination toward materiality, nor directly reflect upon the issues of contemporary late-industrial society, they should be defined as tal modernism (deviating from modernism), rather than postmodernism. He summarized the characteristics of tal modern art as an increased tendency toward installation, an interest in the reflection of everyday life, an exploration of varied subject matter, and a collapsing of the boundary between figurative and abstract art.
개념정의(중문) 在词典中,“脱-现代主义”是指摆脱了现代主义的艺术形式或态度。在韩国艺术界,最早是在80年代后期,由评论家徐成绿首先使用了这一术语。他认为由于当时“Meta-VOX”、“兰芝岛”等艺术组织的出现,艺术界正式开始走向反思现代主义的道路,因此把他们统称为“脱-现代主义”。徐成绿认为“他们为摆脱传统意义上的现代主义的限制, 起到了一定的作用,同时他们积极关注艺术与环境、文化之间的沟通”。 但由于他们的作品中仍然保留有现代主义的残迹,并没有体现后工业社会的征兆,徐成绿主张应把他们视为脱-现代主义,而不是后现代主义。他把脱-现代主义的特点概括为如下几个方面:装置艺术的增加、日常现实的反映、多样性的主体和多层面的关心、形象与抽象的崩溃等。
개념정의(일문) 辞書的にはモダニズムを脱した美術の形式や態度を意味するもので、1980年代後半に評論家の徐成緑(ソ・ソンロク)が、当代の韓国美術の流れについて使用した批評用語である。彼は、1980年代半ばにメタヴォックス、蘭芝島(ナンジド)などの作家グループの作品を「脱モダン」と呼び始め、形式的なモダニズムを超えて環境、文化、コミュニケーションの問題について積極的な姿を示したと評価した。しかし徐成緑は、彼らの作品について、材料の物質性への興味とのモダニズム的観点を拭い去ってはおらず、また後期産業社会の兆しを示すには難しいということを根拠にして、「ポストモダニズム」よりは「脱モダン」と見るべきであると主張した。また彼は、脱モダンの特徴をインスタレーション作品の増加、日常的現実の反映、多彩なテーマと多層的関心の作用、形象と抽象の崩壊などに要約した。
관련용어
교차/연관/유사어 포스트모더니즘()  탈모던
관련 인물 서성록(徐成綠)
관련 단체 난지도(-)메타복스(-)
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