한국미술 다국어 용어사전

미술용어 페미니즘
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    페미니즘
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    feminism
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    女性主义
  • 일문

    フェミニズム
비고/구분 일반
개념정의 가부장적이고 성차별적인 사회에서 발생하는 문제를 해결하기 위해 조직적이고 지속적으로 벌이는 실천 활동이다. 모든 생활 영역에서 남녀의 동등한 지위와 권리 보장을 목적으로 하며 18세기 계몽운동의 자유, 평등, 개혁 사상과 함께 시작되었다. 1960년대 이후 미국에서 여성운동과 반전운동, 민권운동 등으로 비판적 사회 분위기가 고조되자 미술계에서도 남성 중심의 미술사를 비판하는 연구와 실천을 추구하는 움직임이 일어났다. 1971년에 미술사학자 린다 노클린(Linda Nochlin)은 「왜 위대한 여성 미술가들이 존재하지 않았는가」라는 논문을 발표하여 페미니즘 논쟁을 일으켰으며, 문단은 작가와 작품에 대한 평가와 전시 기획에서 성차별을 폐지하고자 노력하였다. 또한 여성의 경험과 감수성을 드러내고 섹스, 젠더, 섹슈얼리티에 관한 새로운 담론을 제시하였다. 한국 최초의 페미니즘 미술은 김인순(金仁順), 윤석남(尹錫男), 김진숙이 주축이 된 '시월모임'의 전시에서 시작되었으며 본격적인 페미니즘 미술은 1987년 민족미술협의회 산하에 결성된 여성미술연구회의 활동을 중심으로 이루어졌다.
개념정의(영문) Feminism can be defined as any activism or advocacy taken to challenge sexist inequality and the patriarchal formation of society. The notion of equal rights for men and women popularly emerged in Western culture during the 19th century, and feminism as a transnational political movement saw substantive legal breakthroughs with the rise of suffragism and the enfranchisement of women in various countries in the late 19th and early 20th century. Despite these legal gains women remained widely discriminated against, and in the 1950s and 1960s so-called second wave feminists in the West began to challenge the cultural conventions and institutional structural formations behind this continued inequality. Inspired by this approach within the cultural arena, a broad movement developed in the art world among artists, academics and organizers to challenge the patriarchal historical construction and institutional structure of art history. One of the most important works in this regard was Linda Nochlin’s text, Why Have There Been No Great Women Artists? written in 1971. Since the 1970s, art world institutions have made various efforts to combat gender inequality in fields such as art criticism and exhibition planning. In addition the feminist approach to creating and curating art has created various discourses to present women’s experiences, perspectives, and challenges to the patriarchal art world establishment at a global level. The first feminist art movement in Korea started in 1986 with the October Group’s exhibition organized by Kim Insoon, Yun Suk Nam, and Kim Jin-sook and held in Geurim Mading Min. Advancing the cause of feminist art was a task also undertaken by the Women’s Art Research Association (Yeoseongmisul yeonguhoe) under Korean People’s Art Association (Minjok misul hyeobuihoe) in 1987.
개념정의(중문) 指为了解决男权主义主导下的一系列性别不平等问题而开展的社会运动,是一个具有组织性、持续性的实践活动。女性主义运动的目标在于全方位地实现男女平等,在18世纪与启蒙运动(自由、平等、改革思想)同时诞生。自1960年代起,美国国内相继出现了女权运动、反战运动和民权运动,得到了全体社会成员的支持和拥护,艺术界也开始批判以男权主义为叙事策略的美术史,开展了相关研究和实践活动。1971年,美术史学者琳达·诺克林(Linda Nochlin)发表了一篇题为《为什么没有伟大的女性艺术家》的论文,引发了一场关于女性主义的讨论。艺术界也试图解决在评价艺术家、艺术作品,以及策展时会发生的性别歧视问题。不仅如此,琳达还讨论了女性特有的经验和敏感性,提出了有关性别方面的新议题(sex, gender, sexuality)。一般认为,韩国最早的女性主义艺术以“十月聚会”策划的系列展览为标志。“十月聚会”是金仁顺、尹錫男、金珍淑三位女性艺术家在1985年成立的美术小组。1987年,“民族美术协议会”成立了下属的“女性美术研究会”,女性主义艺术开始全面发展。
개념정의(일문) 家父長的で性差別的な社会において発生する問題を解決するために、組織的かつ持続的に行われる実践活動。全ての生活領域における男女の同等な地位と権利の保障を目的とし、18世紀啓蒙運動の自由、平等、改革思想と共に始まった。1960年代以降、アメリカで女性運動や反戦運動、民権運動などにより批判的な社会の雰囲気が高まると、美術界でも男性中心の美術史を批判する研究と実践を追求する動きが起きた。1971年、美術史学者リンダ・ノックリン(Linda Nochlin)は「なぜ偉大な女性美術家は存在しなかったのか」という論文を発表してフェミニズム論争を巻き起こし、文壇は作家と作品に対する評価と展示企画において性差別を廃止しようと努力した。また、女性の経験と感受性を表現し、セックス、ジェンダー、セクシャリティに関する新たな言説を提示した。韓国初のフェミニズム美術は、金仁順(キム・インスン)、尹錫男(ユン・ソクナム)、キム・ジンスクが中心となった「10月の集い(シウォルモイム)」の展示から始まり、本格的なフェミニズム美術は1987年に民族美術協議会傘下に結成された女性美術研究会の活動を中心になされた。
관련용어
교차/연관/유사어  여성주의, 여성운동, 여성미술, 페미니즘 미술
관련 인물 김인순(金仁順)윤석남(尹錫男)김진숙(金珍淑)
관련 단체 여성미술연구회(女性美術硏究會)  그림패 둥지
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