구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 프로 미술
영문 proletarian art / Proletarian Art
한문
중문 普罗艺术
일문 プロレタリア芸術/プロレタリア美術
|
비고/구분 |
일반 |
개념정의 |
프롤레타리아미술의 줄임말이다. 한국미술사에서는 일반적으로 1920~1930년대에 사회주의의 영향을 받은 미술가들과 그들이 세운 단체가 추구한 미술을 일컫는 말로 쓰인다. 조선프롤레타리아예술가동맹(KAPF)은 파스큘라(PASKYULA)와 염군사가 통합하여 조직한 단체였다. 이들은 예술지상주의를 비판하고, 계급 투쟁과 민중을 위한 미술을 주장하면서 언론 기고, 전단 제작, 전람회 개최 등의 활동을 펼쳤다. 그러나 일제의 탄압과 화단의 무관심으로 세력을 크게 확장하지 못했고, 실제로 작품을 통해서도 자신들의 사상과 이념을 구체화하는 활동을 적극적으로 펼치지 못했다고 평가된다. 그러나 일제강점기 제국주의에 맞서는 사상으로서 실천과 민중의 소용에 기반한 미술의 개념을 확장하였다는 평가를 받기도 한다. |
개념정의(영문) |
Pro art is an abbreviation of proletarian art. In Korean art history it refers a genre of work by artists who were influenced by socialism, and the organizations they founded. The two main organizations within this historical category are: PASKYULA (established in 1923) and the Korea Proletarian Artist Federation (established in 1925). Both groups criticized the idea of art for art’s sake and insisted on the value of art created for common people and in aid of the class struggle, and both contributed to working within the mass media, made flyers, and held exhibitions. However, because of the oppressive Japanese colonial government in Korea, and the political indifference of their Korean peers within the art community, proletarian art wasn’t successfully in spreading its socialist message. Both groups remained largely unable to give creative shape to their thought and ideology through their works. |
개념정의(중문) |
即普罗列塔利亚艺术的简称,在韩国美术史上,通常指1920~30年代受社会主义影响的艺术家及其所成立的组织和追求的艺术形式。代表性组织有“PASKYULA”、“朝鲜无产阶级艺术同盟”。他们批判为艺术而艺术,提倡阶级斗争和为民众而艺术,进行了登报宣传、制作传单、举办展览等一系列活动。但由于日方打压和画坛不重视等原因,无法扩大影响, 不能通过具体的活动来展示他们的理念和思想。 |
개념정의(일문) |
韓国美術史においては、一般的に1920~30年代に社会主義の影響を受けた美術家と彼らが設立した団体が追求した美術を指す言葉として使われる。主な団体にパスキュラ(PASKYULA)、朝鮮プロレタリア芸術家同盟がある。彼らは芸術至上主義を批判し、階級闘争と民衆のための美術を主張しながら、言論寄稿、ビラの制作、展覧会の開催などの活動を繰り広げた。しかし、日本の弾圧と画壇の無関心により勢力を大きく広げることができず、実際の作品を通じて自分たちの思想と理念を具体化する活動を積極的に展開することはできなかった。 |
관련용어 |
|