구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 사실주의
영문 realism
한문 寫實主義
중문 写实主义
일문 写実主義
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비고/구분 |
일반 |
개념정의 |
19세기 중반에 유럽에서 등장한 미술 운동으로서 일상적 삶과 사람들을 주제로 삼은 것이 특징이다. 역사적인 사건이나 신화 혹은 지배층을 재현하는 기존의 미술 실천과 달리, 농민이나 노동자를 영웅적으로 그리거나 그들의 일상적 삶을 화폭에 담았다. 또한 사회구조에 대한 비판적 논평의 역할을 수행하기도 했다. 대표적인 작가로는 구스타브 쿠르베(Gustave Courbet), 오노레 도미에(Honoré Daumier) 등이 있다. 한국에서 사실주의는 1920년대 토월회, 염군사, 파스큘라, 조선프롤레타리아예술동맹 등의 사회주의 미술 단체를 통해 수용되었다. 해방 공간에서는 사회주의나 민족주의를 지향하는 미술가들이 강조하였다. 그러나 한국전쟁 이후 반공주의의 정치 환경 속에서 억압되었다. 1960년대 말에 현실동인은 ‘현실주의’라는 용어를 내세워 민중의 전통적 시각문화의 복구와 현실의 외양 이면의 구조적 모순을 포착할 것을 강조했다. 이는 이후 민중미술의 방법론에 큰 영향을 주었다. |
개념정의(영문) |
An artistic movement that emerged in the mid-19th century Europe. The subject matter of realism was day-to-day life and people. Unlike artistic endeavors of the past, which depicted historic events and myths or the ruling class, realist paintings portrayed farmers and laborers in a heroic manner, or simply depicted their daily lives. In addition, this style of art also served to provide an influential critical commentary on social structures of the period. Notable artists of this genre include Gustave Courbet and Honoré Daumier. In Korea, realism was adopted through socialist art organizations such as the Towolhoe, PASKYULA, and the Korea Federation of Proletarian Art. During the liberation period, realism was promoted by artists who held socialist and nationalist beliefs. The movement was suppressed within the anti-communist political environment that followed the Korean War. In the late 1960s, the Reality Group used the term Realism to argue for the restoration of a traditional visual art orientated toward the wider populace, and the recognition of the structural paradoxes which underly experiential reality. This greatly influenced later Minjung art methodology. |
개념정의(중문) |
作为19世纪中期在欧洲登场的美术运动,其特点在于将主题集中在日常生活和人身上。与再现历史事件、神话或统治阶级等以往的美术实践类型不同,主要描绘农民或劳动者的英雄形象,或是他们的日常生活,同时也扮演了对社会结构进行批判的评论角色。代表性艺术家有居斯塔夫·库尔贝(Gustave Courbet),奥诺雷·杜米埃(Honoré Daumier)等。20世纪20年代,韩国通过“土月会”、“焰群社”、“PASKYULA”、“朝鲜无产阶级艺术同盟”等社会主义美术团体将写实主义吸收进来。在韩国解放空间里,即1945年到1948年8月大韩民国政府成立时期,追求社会主义或民族主义的艺术家们强调写实主义的重要性。但韩国战争以后,写实主义在反共主义的政治环境中遭到打压。上世纪60年代末,“现实同人”提出“现实主义”一词,强调有必要恢复民间文化,并从现实中发现社会矛盾,这为以后民众美术方法论的发展带来了很大影响。 |
개념정의(일문) |
19世紀半ばにヨーロッパにおいて登場した美術運動で、日常的な暮らしと人々をテーマとすることが特徴である。歴史的出来事や神話あるいは支配層を再現する従来の芸術実践とは異なり、農民や労働者を英雄的に描いたり、彼らの日常的な暮らしを画布に収めた。また、社会構造に対する批判的論評の役割も果たした。代表的な作家に、ギュスターヴ・クールベ(Gustave Courbet)、オノレ・ドーミエ(Honoré Daumier)などがいる。韓国におけるリアリズムは、1920年代に土月会、焰群社、パスキュラ、朝鮮プロレタリア芸術同盟などの社会主義美術団体を通じて受け入れられた。解放空間においては、社会主義や民族主義を志向する美術家らによって強調された。しかし、朝鮮戦争後の反共主義的政治環境の中で抑圧された。1960年代末、現実同人(ヒョンシルトンイン)は、「現実主義」という用語を掲げて民衆の伝統的視覚文化の復興と現実の外見の裏側にある構造的矛盾を捕えることを強調した。これは、後に民衆美術(ミンジュン・アート)の方法論に大きな影響を与えた。 |
관련용어 |
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