한국미술 다국어 용어사전

미술용어 미술 시장
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    미술 시장
  • 영문

    art market
  • 한문

    美術市場
  • 중문

    艺术市场
  • 일문

    美術市場
비고/구분 일반
개념정의 미술품 거래가 이루어지는 시장을 말한다. 유통 형태에 따라 1차 시장과 2차 시장으로 구분된다. 화랑과 구매자 사이의 비공개 매매가 이루어지는 곳은 1차 시장에 속하며, 불특정 다수가 구매 행위에 참여하는 경매 시장은 2차 시장에 해당한다. 한국에서는 조선 후기에 서화가 상품화되면서 광통교 서화포에서 중개인을 통해 매매가 이뤄졌다. 20세기 초에는 전문 화랑을 포함해 지물포, 서점, 문방구, 만물상에서도 서화를 판매했다. 한국 최초의 화랑은 1906년에 개관한 수암서화관(守巖書畵館)이며, 이 외에도 1909년 한묵사(翰墨社), 1913년 고금서화관(古今書畵館), 1914년 삼오도화관(三五圖畵舘), 1915년 동서화원(東西畵院), 1918년 동일서화당(東一書畵堂) 등이 미술품 거래를 하였다.
개념정의(영문) The term art market refers the diverse range of organizations, institutions and private enterprises which govern the sale and trade of artwork. Depending on the type of distribution in question, the market can be divided into the fields of primary market and a secondary market. The primary market deals with closed purchases between galleries, private sellers and buyers, while the secondary market concerns the organized auctioning of works to buyers. In Korea, paintings and calligraphic works first started to become available for purchase on the open market during the late Joseon period, for instance brokers arranged deals within a commercial space situated in the Kwantong Bridge area of Seoul. By the early twentieth century, buyers could purchase calligraphy and painting from a range of commercial spaces, including specialist art sellers, paper stores, book stores, stationary stores, and even general stores. The first commercially orientated public art gallery to open in Korea was Suam Calligraphy and Painting Gallery (Suam seohwagwan, established in 1906). Around this period, the Hanmuksa (1909), Gogeum Calligraphy and Painting Gallery (Gogeum seohwagwan) (1913), Samo Art Gallery (1914), Dongseo Art Gallery (1915), and Dongil Painting and Calligraphy Gallery also all participated in commercial activity.
개념정의(중문) 指交易艺术品的市场,根据流通类型可分为第一市场和第二市场。画廊与购买者之间的非公开买卖属于第一市场,不限定人数参加购买活动的拍卖市场属于第二市场。在韩国,书画在朝鲜后期成为商品,开始通过中介在首尔广通桥书画店售卖。到了20世纪初,无论是专业画廊,还是纸店、书店、文具店、杂货店都可以买卖书画。韩国最早的画廊是1906年的守岩书画馆,此外还有翰墨社(1909年)、古今书画馆(1913年)、三五图画馆(1914年)、东西画院(1915年)、东一书画堂(1918年)等,都可以交易艺术品。
개념정의(일문) 美術品の取引が行われる市場のこと。流通形態によって第1次市場と第2次市場に分けられる。画廊と購買者の間で非公開取引が行われるのが第1次市場であり、不特定多数が購買に参加する競売市場が第2次市場に当たる。韓国では、朝鮮王朝時代後期に書画が商品化され、広通橋の書画舗で仲介人を通して取引が行われた。20世紀初期は専門画廊はいうまでもなく、紙物舗・書店・文房具店・雑貨店でも書画を販売した。韓国における最初の画廊は1906年に開館した守巖書画館であるが、他にも1909年に翰墨社、1913年に古今書画館、1914年に三五図画館、1915年に東西画院、1918年に東一書画堂などが建てられ、美術品の取引が行われた。
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물
관련 단체 고금서화관(古今書畵館)수암서화관(守岩書畵館)한묵사(翰墨社)  삼오도화관, 동서화원, 동일서화당
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