한국미술 다국어 용어사전

미술용어 소정 양식
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    소정 양식
  • 영문

    sojeong style (sojeong yangsik)
  • 한문

    小亭樣式
  • 중문

    小亭样式(의역)
  • 일문

    小亭(ソジョン)様式
비고/구분 회화
개념정의 화가 변관식(卞寬植)이 그린 수묵 산수화의 고유한 특징을 일컫는 말이다. 소정(小亭)은 변관식의 호(號)이다. 변관식 특유의 적묵법(積墨法)과 파선법(破線法)이 이 양식 그림의 특징으로 꼽힌다. 변관식은 먹을 엷게 발라 윤곽을 그리고, 그 위에 다시 진한 먹을 칠해 나가는 방식으로 적묵법을 활용했다. 또한 그렇게 그려진 선 위에 진한 먹을 튕기듯 찍어 선의 형상을 파괴하면서 리듬감을 주는 특유의 파선법을 선보였다. 변관식은 1950년대 이후에 이와 같은 양식의 그림을 완성한 것으로 평가받고 있다. 소정양식 산수화는 비슷한 시기에 활동한 이상범(李象範)의 청전양식(靑田樣式) 산수화와 더불어 해방 이후에 전통 양식을 변형한 수묵 산수화의 대표적인 예로 손꼽힌다.
개념정의(영문) A term referring to the unique characteristics of the ink-wash landscapes produced by the artist Byeon Gwansik (1899–1976), Sojeong being the poetic soubriquet of Byeon. His unique use of the layered ink technique and paseonbeop are considered the staple characteristics of this style. Byeon used the layered ink technique by forming and outline with an application of a thin layer of ink upon which he then applied a darker layer of ink. He also made use of paseonbeop by dabbing the lines with dark ink-wash, thus destroying the form of the lines to create a sense of rhythm. Byeon is seen as having arrived at this style of painting after the 1950s. Landscapes in the Sojeong style, along with the Cheongjeon style landscapes of Lee Sang-beom, are considered as the two key new styles of ink-wash landscape painting that developed after independence.
개념정의(중문) 指画家卞宽植的水墨山水画风,小亭即卞宽植的雅号。他绘画时使用了独特的积墨法和破线法: 此积墨法的特点是,首先以淡墨描绘轮廓,再以浓墨绘制,继而再以浓墨滴溅、涂抹在线条上,从而破坏线条的形象,使之具有节奏感,这种技法通常被称作“破线法”。一般认为他在1950年代以后确立了这一风格。在韩国山水画坛,除了“小亭样式”之外,另有“青田样式”,即同一时期画家李象范的绘画风格。这两个风格构成了韩国现代画坛的主要流派。
개념정의(일문) 画家の卞寬植(ピョン・グァンシク)が描いた水墨山水画の固有の特徴をいう用語。「小亭(ソジョン)」は卞寬植の号である。卞寬植特有の積墨法と破線法が、この様式の絵画の特徴に挙げられる。卞寬植は、墨を薄く塗って輪郭を描き、その上に再び濃い墨を塗っていく方法で積墨法を活用した。また、そのように描かれた線の上に濃い墨を弾くように付け、線の形象を壊しながらリズム感を与える特有の破線法を用いた。卞寬植は、1950年代以降にこのような様式の絵画を完成させたものと評価されている。小亭様式の山水画は、同じ時期に活動した李象範(イ・サンボム)の青田(チョンジョン)様式の山水画と共に、独立以降に伝統様式を変形させた水墨山水画の代表例に挙げられる。
관련용어
교차/연관/유사어  적묵법(積墨法), 파선법(破線法), 청전양식(靑田樣式)
관련 인물 변관식(卞寬植)이상범(李象範)
관련 단체
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