구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 입체파
영문 cubism/Cubism
한문 立體派
중문 立体派
일문 キュビスム
|
비고/구분 |
회화 |
개념정의 |
20세기 초에 파블로 피카소(Pablo Picasso)와 조르주 브라크(Georges Braque)의 회화에서 시작된 추상미술 운동이다. 명칭은 1908년에 앙리 마티스(Henri Matisse)가 브라크의 작품 「레스타크(L’Estaque) 풍경」을 '작은 입방체들(petits cubes)'이라고 표현한 데서 유래하였다. 원근법적 구도와 명암법에 근거를 둔 재현을 거부하고 여러 시점의 기하학적 형태로 화면을 구성한 것이 특징이다. 일반적으로 초기 입체주의, 분석적 입체주의, 종합적 입체주의로 구분한다. 오르피즘(Orphism), 미래주의, 구성주의(Constructivism) 등과 같은 동시대의 미술 경향에 영향을 끼쳤다. 입체파라는 용어는 1920년대 초에 한국의 문예 잡지를 통해 소개되었으며 1950년대에 본격적으로 수용되었다. 이러한 경향은 함대정(咸大正), 한묵(韓默), 이수억(李壽億), 변영원(邊永園), 박영선(朴泳善), 박래현(朴崍賢) 등의 작품에서 볼 수 있다. |
개념정의(영문) |
An art movement that originated through the painting of Pablo Picasso and George Braque in the early 20th century. The term itself derives from Henri Matisse’s critique of Braque’s L’Estaque in 1908. Matisse described the phrase “petits cubes” to describe the painting. Cubism is characterized by the rejection of compositions that utilize a linear perspective and shading, and the adoption of compositions of geometrical shapes, often in order to help convey a greater sense of shifting temporality and movement. Generally, cubism is categorized into Early cubism, Analytical cubism, and Synthetic cubism. The movement influenced several other art movements of the era, including orphism, futurism, and constructivism. The term was introduced in Korea in the early 1920s, through Korean art and literature magazines. The widespread adoption of cubism occurred in the 1950s, and the style can be observed in the work of artists such as Ham Dae-jeong, Han Muk, Lee Su-eok, Byeon Yeong-won, Park Yeong-seon, and Park Rae-hyeon. |
개념정의(중문) |
指20世纪初由毕加索(Pablo Picasso)和乔治·布拉克(Georges Braque)的绘画开启的抽象艺术运动。名称源于1908年亨利·马蒂斯(Henri Matisse)将布拉克的作品\"L'Estaque风景\"称为\"小立方体们(petits cubes)\"的表述。特点是拒绝以透视法构图和明暗法为依据的再现,而是多以几何形态构成画面。一般分为早期立体主义、分析性立体主义和综合立体主义。对同时代的如奥费主义(Orphism)、未来主义、结构主义(Constructivism)等艺术流派产生了影响。 \"立体派\"一词在20世纪20年代初通过文艺杂志介绍引入韩国,并在50年被广泛采纳。这种风格在咸大正、韩默、李寿亿、边永园、朴泳善、朴崍贤等作品中都有反映。 |
개념정의(일문) |
20世紀初頭にパブロ・ピカソ(Pablo Picasso)とジョルジュ・ブラック(Georges Braque)の絵画から始まった抽象美術運動。その名前は、1908年にアンリ・マティス(Henri Matisse)がブラックの作品「エスタック(L’Estaque)の家々」を「小さな立方体(petits cubes)」だと表現したことに由来する。遠近法的構図と明暗法に基づく再現を拒み、複数の視点の幾何学的形態により画面を構成したのが特徴である。一般的に初期キュビスム、分析的キュビスム、総合的キュビスムに区分される。オルフィスム(Orphism)、未来派、構成主義(Constructivism)などの同時代の芸術傾向に影響を与えた。キュビスムという用語は、1920年代初めに韓国の文芸雑誌を通じて紹介された。本格的に受け入れられたのは1950年代で、こうした傾向は咸大正(ハム・デジョン)、ハン・ムク、李壽億(イ・スオク)、邊永園(ピョン・ヨンウォン)、朴泳善(パク・ヨンソン)、朴崍賢(パク・レヒョン)などの作品に見られる。 |
관련용어 |
|