한국미술 다국어 용어사전

미술용어 전위 사진
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    전위 사진
  • 영문

    avant-garde photography
  • 한문

    前衛寫眞
  • 중문

    前卫摄影
  • 일문

    前衛写真
비고/구분 사진
개념정의 구성주의와 초현실주의의 영향을 받은 추상 사진, 포토몽타주, 초현실적 사진 등의 실험적 사진 경향을 말한다. 포토그램(photogram), 레이요그램(rayogram) 같은 새로운 제작 방식을 채택하거나 클로즈업이나 부감법같이 여러 시점을 활용하고 대상의 디테일(부분)을 극단적으로 강조하여 조형성을 끌어내는 등의 다양한 방식이 포함된다. 다키구치 슈조(瀧口修造)는 1936년에 도쿄에서 활동하던 전위 화가들과 함께 전위예술가그룹을 결성하고, 1938년에 이 단체의 사진가들과 함께 사진과 회화의 교류를 목적으로 전위사진협회를 결성하였다. 한국에서는 당시에 자유미술가협회 활동을 하였던 주현(周現)과 조우식(趙宇植), 유영국(劉永國)이 다키구치 슈조의 영향으로 실험적 사진을 제작했다. 조우식은 초현실주의와 전위 사진에 대한 글을 써서 한국에 소개하기도 했다. 유영국의 1940년대 초 경주의 사진들을 대표적인 사례로 들 수 있다.
개념정의(영문) An experimental genre of early 20th century photography that includes abstract photographs, photo-montages, and surrealist photographs influenced by constructivism and surrealism. Avant-garde photographers adopted new production methods such as photograms and rayograms, and utilized diverse perspectives such as close-ups and bird’s-eye view, and the radical emphasis of certain details to create a sculptural effect. Takiguchi Shuzo formed the Avant-Garde Artists Group with Tokyo-based avant-garde artists in 1936. In 1938, he formed the Avant-Garde Photography Association to encourage greater engagement between photographers and painters. In Korea, Takiguchi’s influence led Ju Hyeon, Cho U-sik, and Yu Yeong-guk, who were active in the Free Artists Association, to produce experimental photographs. Cho U-sik wrote an article about surrealism and avant-garde photography and introduced this approach to photography in Korea. Yu Yeong-guk’s photographs of Gyeongju in the early 1940s are a notable example of avant-garde photography.
개념정의(중문) 指受结构主义和超现实主义影响的,并具有实验性倾向的抽象摄影、合成照片(photomontage)、超现实主义摄影等实验性摄影倾向。包括采用照片(photogram)、雷影照片(rayogram)等新的制作方式,或利用特写、俯瞰法等多个视角将对象的细节(部分)进行极端化强调,从而将造型之美提升到极致。1936年,泷口修造与在东京活动的前卫画家们一起成立了“前卫艺术家集团”;1938年,该团体的摄影家们又一起成立了前卫摄影协会,目的是促进摄影和绘画的交流。在韩国,当时活跃在自由艺术家协会的周现、赵宇植、刘永国受到泷口修造的影响,创作了实验性照片。赵宇植还曾在韩国写过介绍超现实主义和前卫照片的文章。代表性作品有刘永国在40年代初拍摄的庆州照片。
개념정의(일문) 構成主義とシュールレアリスムの影響を受けた抽象写真、フォトモンタージュ、超現実的な写真などの実験的な写真の傾向をいう。フォトグラム(photogram)、レイヨグラム(rayogram)などの新しい制作方式を採択したり、クローズアップや俯瞰法のように複数の視点を活用して対象のディテール(部分)を極端に強調して造形性を引き出すなどの様々な方式が含まれる。瀧口修造は1936年に東京で活動していた前衛画家らと共に前衛芸術家グループを結成し、1938年にこの団体の写真家たちと一緒に写真と絵画の交流を目的に前衛写真協会を結成した。韓国においては、当時自由美術家協会の活動をしていた周現(チュ・ヒョン)と趙宇植(チョ・ウシク)、 劉永國(ユ・ヨングク)が、瀧口修造の影響を受けて実験的な写真を制作した。趙宇植は、シュールレアリスムと前衛写真に関するコラムを書いて韓国に紹介してもいる。劉永國の1940年代初頭の慶州の写真を代表的な例として挙げることができる。
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물 유영국(柳永國)  주현(周現), 조우식(趙宇植)
관련 단체 자유미술가협회(自由美術家協會)  전위예술가그룹, 전위사진협회
loading