한국미술 다국어 용어사전

미술용어 신남화
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    신남화
  • 영문

    new Japanese Southern Style painting
  • 한문

    新南畵
  • 중문

    新南画
  • 일문

    新南画
비고/구분 회화
개념정의 1910~1920년대 일본에서 후기 인상주의, 표현주의와 같은 서양 미술 사조의 영향을 받아 남화(南畵)를 비판 혹은 재해석하면서 등장한 새로운 화풍의 그림을 말한다. 전통적인 남화에 서양화의 구도와 소재, 기법 등을 도입했다. 일본의 남화가(南畫家) 고무로 스이운(小室翠雲)에게 그림을 배운 김용수(金龍洙), 변관식(卞寬植)을 비롯해 1920~1930년대에 『조선미술전람회』에서 활동한 한국인 화가들에게 큰 영향을 미쳤다. 특히 이 시기에 『조선미술전람회』에서 유행한 사경산수화(寫景山水畫)가 영향을 받은 것으로 알려졌다.
개념정의(영문) The new Japanese Southern Style painting refers to a new style of painting that emerged in Japan from the 1910s to the 1920s. It was influenced by post-impressionism and expressionism and combined traditional Southern style literati painting with the frame, materials, and techniques of Western painting. The new Japanese Southern style painting influenced many Korean painters who exhibited at the Joseon Art Exhibition from the 1920s to the 1930s, including Kim Young-su and Byeon Kwan-sik, both of whom learned from the Japanese southern school painter Komuro Syiun. In terms of styles, landscape painting from life (sagyeong sansuhwa) that was popular at the Joseon Art Exhibition was also significantly influenced by the new Japanese Southern style painting.
개념정의(중문) 指1910~1920年代在日本出现的一种新画风,受到了后印象派、表现主义等西方现代艺术思潮的影响。新南画在对传统南画进行批评和重新解释的同时,又加上了西洋画的构图、题材、技法等。包括跟随日本南画家小室翠云习画的金龙洙、卞宽植等人在内,参加了20年代至30年代的“朝鲜美术展览会”的韩国画家们都深受影响。尤其是这一时期在“朝鲜美术展览会”上流行的“写景山水画”,也是受到了新南画的影响。
개념정의(일문) 1910~20年代の日本で、後期印象主義、表現主義といった西洋美術思潮に影響を受け、南画を批判または再解釈することで登場した新たな画風の絵。伝統的な南画に西洋画の構図、素材、技法等を導入した。日本の南画家である小室翠雲に絵を習った金龍洙(キム・ヨンス)、卞寬植(ビョン・グァンシク)を筆頭に、1920~30年代に「朝鮮美術展覧会」で活動した韓国人画家らに大きな影響を与えた。特に、この時期に「朝鮮美術展覧会」で流行した写景山水画に影響を受けたとされる。
관련용어
교차/연관/유사어 남화(南畵)사경 산수화(寫景山水畵)
관련 인물 김용수(金龍洙)변관식(卞寬植)
관련 단체
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