구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 추상 미술
영문 abstract art
한문 抽象美術
중문 抽象艺术
일문 抽象美術
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비고/구분 |
일반 |
개념정의 |
현실의 세계를 지시하지 않고 점, 선, 면, 색의 조합만으로 구성된 회화나 조각을 가리킨다. 비재현 미술(non-representational art), 비구상 미술(non-figurative art) 혹은 비대상 미술(non-objective art) 등으로 불리기도 한다. 1910년대에 미국과 유럽에서 동시다발적으로 등장하여 20세기 미술의 가장 중요한 흐름을 형성했다. 한국에서 추상 미술의 경향은 1930년대 말에 자유미술가협회와 『전위그룹전』에 참여한 일본 유학생인 김환기(金煥基)나 유영국(柳永國)의 작품을 통해 선보였다. 그러나 국내에 끼친 영향력은 미미했다. 본격적인 추상 미술의 전개는 한국전쟁 이후인 1950년대에 들어서였다. 대상을 여러 면으로 분할하고 중첩시킨 소위 ‘큐비즘적’ 화면이 추상으로 불리기도 했으나 1950년대 말에 앵포르멜 회화의 등장으로 외부 대상을 지시하지 않은 엄격한 의미로서의 추상이 구사되었다. 이후 기하학적 추상, 단색화 등을 통해 한국 미술의 제도적 권위를 독점했으나 1980년대에는 유미주의, 엘리트주의, 서구추종주의 등의 비난을 받기도 했다. |
개념정의(영문) |
A term which can be used to describe any non-figurative painting or sculpture. Abstract art is also called non-representational art or non-objective art, and throughout the 20th century has constituted an important current in the development of Modernist art. In Korea, Abstract art was first introduced by Kim Hwanki and Yu Yeong-guk, students in Japan who had participated in the Free Artists Association and the Avant-Garde Group Exhibition during the late 1930s. These artists, however, had little influence in Korea, and abstract art flourished only after the Korean War. In the 1950s so called “Cubist images,” which separated the object into numerous overlapping shapes, were often described as Abstractionist, but only with the emergence of Informel painting in the late 1950s could the term “abstract” be strictly used to describe the creation of works that did not reference any exterior subject matter. The abstract movements of geometric abstractionism and dansaekhwa dominated the art establishment in Korea in the late-1970s. By the 1980s, however, with the rising interest in the politically focused figurative art of Minjung, abstraction was often criticized as aestheticist, elitist, and Western-centric. |
개념정의(중문) |
不指向现实世界,仅用点、线、面、色的组合来创作绘画或雕塑。也被称为“非再现艺术(non-representational art)”、“非构想艺术(non-figurative art)”、“非对象艺术(non-objective art)”。20世纪10年代在美国和欧洲同时登场,并成为20世纪艺术界最重要的潮流。在韩国,抽象艺术的创作倾向是通过30年代末参加自由美术家协会和“前卫集团展”的日本留学生金焕基、柳永国的作品来展现的。但是他们给国内带来的影响却微乎其微。抽象艺术的正式兴起是在韩国战争以后的20世纪50年代。将对象分解成多个块面并重叠的“立体主义”尽管也被视为抽象,但50年代末随着不定形艺术(Informel)的兴起,不指向外部对象的严格意义上的抽象概念逐渐明确。此后,抽象艺术通过几何学抽象,单色画等手段,取得了韩国艺术界的权威地位,但在80年代,由于抽象艺术支持唯美主义、精英主义、崇洋媚外等特点,受到了严厉批评。 |
개념정의(일문) |
外部世界を指示せず、点、線、面、色の組み合わせだけで構成された絵画や彫刻を指す。非再現芸術(non-representational art)、非具象芸術(non-figurative art)あるいは非対象芸術(non-objective art)などと呼ばれることもある。1910年代にアメリカとヨーロッパにおいて同時多発的に登場し、20世紀美術の最も重要なストリームを形成した。韓国における抽象美術の傾向は、1930年代末に自由美術家協会と「前衛グループ展」に参加した日本留学派の金煥基(キム・ファンギ)や劉永國(ユ・ヨングク)の作品を通じて示された。しかし、韓国国内に与えた影響力は微々たるものであった。本格的な抽象美術の展開は、朝鮮戦争後の1950年代に入ってからであった。対象を複数の面に分割して重ね合わせたいわゆる「キュビスム的」な画面が抽象と呼ばれもしたが、1950年代末にアンフォルメル絵画の登場によって外部の対象を指示しない厳格な意味での抽象が駆使された。その後、幾何学的抽象、単色画などを通じて韓国美術の制度的権威を独占したが、1980年代には唯美主義、エリート主義、西洋追従主義などの非難を浴びもした。 |
관련용어 |
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