한국미술 다국어 용어사전

미술용어 미술 평론
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    미술 평론
  • 영문

    art criticism
  • 한문

    美術評論
  • 중문

    美术评论
  • 일문

    美術評論
비고/구분 일반
개념정의 미술 작품을 해석하고 미술 작품의 미학적 가치나 특성을 이해하고 평가하는 행위이다. 18세기에 미술사와 분리되면서 독자적인 전개가 시작되었다. 사회학적 비평, 심리적 비평, 역사적 비평 등으로 세부 분야가 나누어진다. 신문이나 잡지 같은 상업 매체를 활동 무대로 삼고 동시대의 미술을 주된 평론 대상으로 삼는다는 점에서 미술사 연구와는 구별되지만 양자의 경계가 명확하지는 않다. 글쓰기의 한 방식으로서 미술 평론은 미술에 대한 대중의 관심이 증가하고 살롱의 체계가 갖추어진 18세기 유럽에서 등장한 것으로 알려져 있다. 한국에서 미술 평론은 1910~1920년대에 등장하고 정착되었다.
개념정의(영문) Art criticism refers to an activity to interpret, study, and appraise the aesthetic and conceptual value and characteristics of an artwork. Art criticism began its own development after being separated from art history in eighteenth century. Sub-categories include sociological art criticism, psychological art criticism, and historical art criticism. Art criticism was historically distinguished from art history as its primary focus was on contemporary art and events as an object of criticism, with critics publishing through commercial periodicals, such as newspapers and magazines. Art criticism as a genre of writing originated in 18th century Europe in relation to the increasing public interest in art and the establishment of the salon system of contemporary exhibition. In Korea, art criticism appeared in the 1910s and was thriving by the 1920s.
개념정의(중문) 指解释美术作品、理解并评价其美学价值或特性的行为。18世纪从美术史研究中分离出来,走向了独立发展的道路。根据评论角度可分为艺术社会学评论、艺术心理学评论、艺术史评论。艺术评论主要见于报纸、杂志等商业媒体,主要讨论当代艺术,这一点与美术史研究不同。但两者之间的边界并不分明。艺术评论出现在18世纪欧洲, 当时欧洲大众十分关注艺术,社会上组织了沙龙团体。在韩国,艺术评论出现在1910-1920年代,此后开始扎根发展。
개념정의(일문) 美術作品を解析し、美術作品の美的価値やその特性を理解し評価する行為である。18世紀に美術史から分かれ、独自の展開が始まる。細部には社会学的批評、心理的批評、歴史的批評などに分けられる。新聞や雑誌などの商業媒体を活動舞台にして、同時代の美術を主な論議対象にするということで美術史研究からはなれるが、両者の間に明確な境界があるわけではない。書き物の一種としての美術評論は、美術に対する大衆の関心が高まり、サロンの枠組みが整った18世紀のヨーロッパで登場したと言われる。韓国の美術評論は1910~1920年代に登場し定着した。
관련용어
교차/연관/유사어 미술비평美術批評
관련 인물 김복진(金復鎭)김용준(金瑢俊)안석주(徐丙五)  김유방
관련 단체
loading