구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 조선미술
영문 Joseon Misul
한문 朝鮮美術
중문 朝鲜美术
일문 【北朝鮮の美術】朝鮮美術
|
비고/구분 |
미술용어 |
개념정의 |
『조선미술』은 조선미술가동맹 중앙위원회에서 발행한 기관지로, 1957년 1월에 창간하였고 1968년 상반기에 폐간하였다. 『조선예술』에 흡수될 때까지 조선미술사, 조선문학예술총동맹출판사 등에서 계간지, 월간지, 격월간지, 다시 계간지 형태로 발행됐다. 창간호 발행 당시의 편집위원은 길진섭, 김용준, 김종권, 리여성, 문석오, 문학수, 박문원, 선우담, 장진광, 정현웅, 조인규였다. 잡지의 필진은 대부분 북한 미술가와 미술비평가들이었으나, 소련, 중국 미술가들이 쓴 글들도 여러 차례 번역하여 소개하였다. 1950~1960년대에 북한미술 담론장 연구에 필수적인 매체로 (기존: 매체였으며), 이 매체 연구를 통해 초기 북한미술의 사회주의리얼리즘 수용과 주체미술의 형성 과정, 월북 미술가들의 북한에서의 활동상, 1950~1960년대의 북한미술과 재일조선인 미술가들의 관계 양상을 파악할 수 있다. |
개념정의(영문) |
Joseon Misul is a periodical published by the Joseon Artists Alliance Central Committee. The first issue was published in January 1957, and the last issue was published early in 1968. Until it was merged into Joseon Yesul, the periodical was released on a quarterly, monthly, bi-monthly, and once again on a quarterly basis by the Joseon Misul Company and Joseon Federation of Literature and Arts Publishing Company. When the inaugural issue was published, the editorial staff included Gil Jin-seop, Kim Yong-jun, Kim Jong-gwon, Ri Yeo-seong, Moon Seok-o, Moon Hak-su, Park Mun-won, Seon U-dam, Jang Jin-gwang, Jeong Hyeon-ung, and Jo In-gyu. The writing staff of the magazine primarily comprised North Korea artists and art critics, but articles by Soviet and Chinese artists were also translated and published. Joseon Misul was a key publication in shaping the discourse on North Korean art between the 1950s and 1960s, and research on this publication allows for an examination of the early stages of the adoption of socialist realism in North Korean art, the emergence of Juche art, of artists who repatriated to North Korea, and of the relations between North Korean art and Zainichi Koreans from 1950s to the 1960s. |
개념정의(중문) |
《朝鲜美术》是朝鲜美术家同盟中央委员会发行的机关杂志,1957年1月创刊,1968年上半年停刊。被收入《朝鲜艺术》之前,《朝鲜美术》曾由朝鲜美术社、朝鲜文学艺术总同盟出版社等以季刊、月刊、双月刊,再到季刊的形式出版发行。创刊号编委有吉镇燮、金瑢俊、金钟权,李如星,文錫五、文学洙、朴文远,鲜于澹,张振光,郑玄雄與赵仁奎。杂志撰文编辑大多是北韩的美术家和美术批评家,但苏联與中国美术家撰写的文章也多次被译后刊登。上世纪50~60年代,《朝鲜美术》是朝鲜美术谈论與研究中不可或缺的媒体,通过其研究,可以了解北韩美术初期的社会主义现实主义的融入和主体美术的形成过程、越北美术家们在北韩的活动情况,以及50~60年代北韩美术和在日朝鲜人美术家的关联性等。 |
개념정의(일문) |
『朝鮮美術』は、朝鮮美術家同盟中央委員会が発行していた機関誌で、1957年1月に創刊し、1968年上半期に廃刊となった。『朝鮮芸術』に吸収されるまで、朝鮮美術社、朝鮮文学芸術総同盟出版社などから季刊誌、月刊誌、隔月刊誌、再び季刊誌の形で発行された。創刊号発行当時の編集委員は、吉鎭燮(キル・ジンソプ)、金瑢俊(キム・ヨンジュン)、キム・ジョングォン、リ・ヨソン、文錫五(ムン・ソゴ)、文学洙(ムン・ハクス)、朴文遠(パク・ムンウォン)、鮮于澹(ソン・ウダム)、チャン・ジングァン、鄭玄雄(チョン・ヒョヌン)、チョ・インギュであった。雑誌の筆陣は大部分が北朝鮮の美術家と美術批評家であったが、ソ連、中国の美術家が書いた記事も何度か翻訳して紹介された。1950~1960年代における北朝鮮美術論研究に欠かせない資料で、この雑誌の研究を通じて、北朝鮮における初期社会主義リアリズムの受容と主体美術の形成過程、北に渡った美術家の北朝鮮での芸術活動像、北朝鮮美術と在日朝鮮人美術家の関係や交流などを把握できる。 |
관련용어 |
|