한국미술 다국어 용어사전

미술용어 단색화
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    단색화
  • 영문

    Dansaekhwa
  • 한문

    單色畵
  • 중문

    韩国单色画
  • 일문

    単色画(ダンセッファ)
비고/구분 회화
개념정의 1970년대 등장한 한국 고유의 단색조 평면 추상회화 사조. 고행에 가까운 작업 행위를 반복함으로써 일종의 수행과 같은 의미를 획득하고 이를 통해 정신성과 재료의 물질성을 부각시키는 효과를 추구하였다는 점에서 시각성과 평면성으로의 환원을 추구한 서구의 모노크롬 회화와 구별된다고 할 수 있다. 이들 회화는 모노크롬, 미니멀리즘, 단색조 회화 등의 용어로 혼용되다가 2000년 광주비엔날레 특별전에서 처음으로 ‘Dansaekhwa’라는 표기가 사용되었다. 이후 2012년 국립현대미술관의 전시 「한국의 단색화: korean monochrome painting=dansaekhwa」를 통해 국내외 'Dansaekhwa' 표기가 일반화되고, 해외에서의 전시도 증가하면서 단색화를 포함한 한국 현대미술에 대한 관심과 논의도 활발히 전개되고 있다.(2018년 현재)
개념정의(영문) A genre of monochrome abstract paintings by a group of Korean artists working from the 1970s onward. For these artists, the repetition of monotonous painterly or drawing acts possessed a meditative meaning, and relative to this aspect of their work they hoped to emphasize the spiritual and the physical qualities of the materials in play. This conceptual approach arguably served to differentially locate these Korean artists in distinction to their counterpart “monochrome” painters in the west, who largely concerned themselves with issues of visuality and flatness. This genre of Korean painting has variously referred to as minimalism, monochrome and monochromatic painting until a special exhibition within the Gwangju Biennale of 2000, which first used the term Dansaekhwa [Lit. ‘monochrome painting’]. Following the 2012 National Museum of Modern and Contemporary Art exhibition titled “Korean Monochrome Painting = Dansaekhwa,” this Korean term has entered mainstream use both overseas and domestically. A number of recent overseas exhibitions of the group’s work has also greatly stimulated an international discourse on Dansaekhwa, and led to an increased interest in Korean contemporary art in general.
개념정의(중문) 指20世纪70年代在韩国出现的一种单色平面抽象画。通过重复单纯的行为,获得一种类似于修行的目的,并以此来突出精神性与材料的物质性。在这一点上,与追求视觉性与平面性还原的西方单色画有所区别。这种绘画经过单色画、极简主义、单色调绘画等名称,在2000年“光州双年展特别展”中第一次使用了“Dansaekhwa”(单色画)的名称。之后通过2012年国立现代美术馆的“韩国单色画 Dansaekhwa: Korean Monochrome Painting”展,在国内外确立了“Dansaekhwa”的名称。随着韩国单色画海外展的推广,包括韩国单色画在内的韩国现代艺术也越来越受到关注,相关讨论也日益活跃。
개념정의(일문) 1970年代に登場した韓国特有の単色調の平面抽象絵画のひとつの流れ。単純な行為を繰り返すことで、一種の修行のような意味を持ち、それによって精神性かつ材料の物質性を強調する効果を追求。従って視覚性や平面性への還元を追及した欧米のモノクローム絵画とは異なる。これらの絵画はモノクローム、ミニマリズム、単色調絵画と呼ばれたが、2000年「光州(グァンジュ)ビエンナーレ特別展」で初めて「Dansaekhwa」という表記が使用された。その後、2012年に開かれた国立現代美術館の展示「韓国の単色画:korean monochrome painting=dansaekhwa」によって国内外に「Dansaekhwa」という表記が定着。単色画の海外展示が増え、単色画をはじめとする韓国現代美術への興味が高まり、単色画に関する論議も活発になった。
관련용어
교차/연관/유사어 모노크롬()
관련 인물 권영우(權寧禹)김기린(金麒麟)김환기(金煥基)박서보(본명 박재홍)(朴栖甫)윤형근(尹亨根)이우환(李禹煥)정상화(鄭相和)정창섭(丁昌燮)하종현(河鍾賢)
관련 단체 국립현대미술관(国立現代美術館)
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