구분 |
미술용어 |
표기 (권고안) |
국문 또 다른 미술사: 여성성의 재현
영문 Another History of Art: Representation of Femininity
한문
중문 另一个艺术史——再现女性
일문 「もう一つの美術史:女性性の表象」展(2002)
|
비고/구분 |
전시 |
개념정의 |
2002년 3월 6일부터 6월 29일까지 박물관장 윤난지(尹蘭芝)의 주도로 이화여자대학교 박물관에서 개최한 특별전이다. 전시는 주류 남성의 시선을 바탕으로 쓰인 기존 미술사에서 작가와 관람자로서 여성 주체의 복원을 도모하고 한국미술사 다시 쓰기의 가능성을 모색하고자 기획되었다. 작가 63명의 작품 71점이 총 2부에 걸쳐 전시되었다. 1부는 ‘여성의 이미지와 공간’, 2부는 ‘여성적 소재와 기법’이라는 주제로 구성되었다. 1부는 김기창(金基昶), 김인승(金仁承), 김환기(金煥基), 박수근(朴壽根), 오윤(吳潤), 윤석남(尹錫男), 이불, 천경자(千鏡子) 등의 작품들을 통해 한국미술에 재현된 여성 이미지를 살펴보고 여성의 사회적 지위가 시간에 따라 어떻게 변화했는지 관찰해 볼 수 있도록 꾸며졌다. 2부에서는 강애란(姜愛蘭), 노은님(盧恩任), 성옥희(成玉姬), 이수재(李壽在) 등의 여성작가들이 구현한 여성 이미지와 그들의 다양한 작업 방식을 제시하여 서로 비교해 볼 수 있게 하였다. |
개념정의(영문) |
Another History of Art: Representation of Femininity was a special exhibition held at Ewha Woman’s University Museum from March 6 to June 29, 2002 under the leadership of Yun Nan-ji, the museum director. The exhibition was designed to promote the inclusion of female subjects as artists and viewers within the discourse of art history, which has been traditionally based on the perspective of mainstream males, as well as to explore the possibility of rewriting Korean art history. A total of 71 works by 63 artists were exhibited in two parts. Part one was Women's Image and Space and part two was Feminine Materials and Techniques. The first part was designed to look at the images of women in Korean art through works of artists, such as Kim Kichang, Kim Insoong, Kim Whanki, Park Soo Keun, Oh Yoon, Yun Suknam, Lee Bul, and Chun Kyung Ja and observe how women's social status has changed over time. The second part was designed to compare images of women and various production methods of female artists, such as Kang Ai Ran, Ro Eunnim, Sung Ok hi, and Lee Soo-jae. |
개념정의(중문) |
2002年3月6日至6月29日在梨花女子大学博物馆馆长尹兰芝的主导下,在该博物馆举行的特别展。展会以主流男性的视线为基础,在现有美术史上作为艺术家和观众,谋求女性主体的复原,并探索重新书写韩国美术史的可能性。63位艺术家的71件作品分为两部展出。第1部为“女性的形象和空间”,第2部为“女性题材和技法”。第1部通过金基昶、金仁承、金焕基、朴寿根、吴润、尹锡男、李Bul、千镜子等的作品,可以看到韩国美术中再现的女性形象,观察道女性社会地位根据时代变迁发生的变化。第2部中,姜爱兰、卢恩任、成玉姬、李寿在等女艺术家展现了女性形象和她们多样化的工作方式,参观者可以对两部展览进行相互比较。 |
개념정의(일문) |
2002年3月6日から6月29日まで、館長の尹蘭芝(ユン・ナンジ)が主導して梨花女子大学博物館で開催された特別展。同展は、主流の男性の視点を基に書かれた既存の美術史において、作家と観覧者としての女性主体の復元を図り、韓国美術史を書き直す可能性を模索しようと企画された。作家63人の作品71点が、計2部にわたって展示された。第1部は「女性のイメージと空間」、第2部は「女性的素材と技法」というテーマで構成された。第1部は、金基昶(キム・ギチャン)、金仁承(キム・インスン)、金煥基(キム・ファンギ)、朴壽根(パク・スグン)、吳潤(オ・ユン)、尹錫男(ユン・ソンナム)、イ・ブル、千鏡子(チョン・ギョンジャ)らの作品を通じて韓国美術に再現された女性のイメージを探り、女性の社会的地位が時代によってどのように変化したのか観察できるように組まれた。第2部では、姜愛蘭(カン・エラン)、盧恩任(ノ・ウンニム)、成玉姬(ソン・オキ)、李壽在(イ・スジェ)ら女性作家が具現した女性のイメージとその様々な創作の方式を提示し、互いに比較できるよう組まれた。 |
관련용어 |
교차/연관/유사어 |
|
관련 인물 |
김기창(金基昶)
,
김인승(金仁承)
,
김환기(金煥基)
,
노은님(盧恩任)
,
박수근(朴壽根)
,
오윤(吳潤)
,
윤석남(尹錫男)
,
이불(李불)
,
천경자(千鏡子)
,
강애란(姜愛蘭)
,
성옥희(成玉姬)
,
이수재(李壽在)
,
윤난지(尹蘭芝)
|
관련 단체 |
이화여자대학교 박물관(-)
|
|