한국미술 다국어 용어사전

미술용어 평론가
구분 미술용어
표기
(권고안)
  • 국문

    평론가
  • 영문

    critic
  • 한문

    評論家
  • 중문

    评论家
  • 일문

    評論家
비고/구분 일반
개념정의 평론을 전문적으로 하는 사람을 의미한다. 한국 최초의 근대 미술비평은 이광수가 김관호의 작품 <해질녘>을 평한 것이라 하지만 이는 본격적인 비평문은 아니었다. 근대기와 20세기 중반의 미술비평은 주로 문필가들과 미술가들의 글쓰기를 통해 이루어졌는데, 김복진, 김용준, 나혜석, 김영주 등이 대표적인 인물이었다. 창작을 겸업하는 비평가가 아닌 미술평론가를 직으로 한 최초의 인물은 이경성이다. 그는 전문적인 미술비평가가 되기 위하여 박물관장 직을 사임하고 스스로 미술비평가로서의 정체성을 가졌다. 1950년대 중반에는 최순우, 박갑성, 김향안, 이활, 김영삼, 유엽, 김규동, 이봉래, 방근택, 천승복 등이 비평가로도 활동하였다. 1958년에 천승복, 김중업, 김영기, 헤르츠, 핸더슨이 한국미술평론인협회를 발족하였지만 활동은 미미하였고, 1965년에 순수 비평가들만으로 구성된 '한국미술평론가협회'가 출현하면서 미술비평은 순수 비평가들이 주도하기 시작하였다.
개념정의(영문) A critic is a person who analyzes art professionally. The concept of the professional art critic or art reviewer appeared first in 18th century France, with Denis Diderot being the first art critic to promote the concept of “presenting a painting through writing.” In the 19th century, art critics often focused on generalizing ethical and ideal goals of art, (namely, truth, goodness, and beauty) rather than examining individual art pieces. Critics helped to develop public taste by mediating between artists and patrons as the art market expanded during the 19th century. By the late 19th century, art criticism in European centers became more prominent as various art exhibitions were frequently held, and newspaper reports on these exhibitions were distributed widely. The influence of critics can be seen through examples such as Roger Fry, a British art critic in the 20th century who invented the notion of post-impressionism; and American art critic Clement Greenberg who deeply influenced the development and international status of abstract expressionism.
개념정의(중문) 指从事评论工作的专家。美术评论家的概念源于18世纪法国,最早提出“通过文字欣赏绘画”的人是德尼·狄德罗(Denis Diderot)。19世纪的艺术评论,相较于对个别作品作评论,更侧重于推广艺术的道德目标和审美理想。在艺术市场的扩张过程中, 评论家作为艺术家和爱好者之间的中介,塑造了大众的取向。伴随着各种艺术展的举办、报纸的大量普及,艺术评论也正式地展开。20世纪英国评论家罗杰·弗莱(Roger Fry)向大众介绍了后印象派,使大众得以熟悉。美国的克莱门特·格林伯格(Clement Greenberg)则对抽象表现主义的发展和理论建构起到了重大影响。
개념정의(일문) 評論を専門とする人を意味する。美術批評家、あるいは美術評論家という概念は、18世紀にフランスで始まったといわれているが、「絵画作品をテキストで見せてくれる」という真の意味の美術批評を初めて試みたのはドゥニ・ディドロ(Denis Diderot)である。19世紀の美術批評は、ある作品の検討よりは、美術の道徳的目標や理想(真・善・美)の一般化に偏り、評論家は拡大した美術品市場で芸術家と愛好者の仲介者として大衆の好みをつくりだす役割を果たした。その後、多様な美術展覧会の盛行や新聞の大量普及にともなって本格的に美術批評が展開されていった。20世紀になると、イギリス論家のロジャー・フライ(Roger Fry)が大衆に後期印象主義を紹介して人々に馴染ませ、アメリカのクレメント・グリーンバーグ(Clement Greenberg)は抽象表現主義の理解や形成に大きな影響を与えた。
관련용어
교차/연관/유사어  미술비평가, 비평가, 미술평론가
관련 인물 김복진(金復鎭)김영기(金永基)김용준(金瑢俊)나혜석(羅蕙錫)김영삼(金永三)김중업(金重業)김영주(金玲珠)박갑성(朴甲成)방근택(方根澤)이경성(李慶成)최순우(崔淳雨)  김향안, 이활, 유엽, 김규동, 이봉래, 천승복
관련 단체 한국미술평론가협회(-)한국미술평론인협회(-)
loading