한국미술 다국어 용어사전

미술용어 시국미술
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    시국미술
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    siguksaek (social and political climate of the war)
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    时局色彩
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    時局色
비고/구분 회화
개념정의 일제강점기 말(1937~1945)에 전시 동원 체제에 돌입하면서 조선총독부에서 ‘내선일체’와 ‘황국신민화’를 국민정신 총동원의 이데올로기로 전면화하였다. 미술계에서도 ‘직역봉공(職役奉公)’의 강령 아래에서 신체재에 대한 자발적 협력이 조직적으로 강요되었다. 대동아전쟁을 성전(聖戰)으로 미화하고 후방의 전시 협력을 고취하는 작품을 제작하고 헌납하는 활동이 조선미술가협회, 단광회(丹光會), 조선남화연맹 등의 단체와 《반도총후미술전》, 《결전미술전》 등과 같은 시국 미술전람회를 통해서 전개되었다. 영웅적 군인상을 통해서 징집 정책을 선전하고 전투 장면, 전우애와 희생, 단결, 군국의 어머니상 등의 이미지를 통해서 군국주의 가치관과 내선일체의 황민화 사상을 유포했다. 김은호, 심형구, 김인승, 김경승, 이상범, 윤효중, 배운성, 송정훈 등이 적극적으로 활동했으며, 이로 인하여 이들은 해방 직후에 설립된 조선미술건설본부에서 배제되었다.
개념정의(영문) The term refers to the notion of an impending final battle in the Greater East Asian War and Second World War in Asia, embodied in artworks produced after the Office of the Governor-General chose “Naisen Ittai” (Japan and Joseon are one) and “Kougokushinminka” (the Japanization of Korea) as ideologies for the mobilization of the Korea in the service of Japanese colonialism after the outbreak of the Second Sino-Japanese War in 1937. Works of this type often bore the characteristics of commemorative paintings that documented events, press art, and production art. Works featured in the Joseon Art Exhibition during the 1940s were the primary means of “Misulboguk” (national protection through art) and “Hwapilboguk” (national protection with the brush), and they appeared in mass media such as newspapers and magazines in the form of illustrations, cover art, and cartoons. Major exhibitions include the Peninsula Behind the War Art Exhibition (Bando chonghu misul jeonramhoe), a competition-type exhibition held in February 1941 by the Gyeongseong Artists Association (an organization affiliated with the National Joint Joseon Federation, renamed to the Joseon Artists Association in January 1943); the Dangwanghoe; The Final Battle Art Exhibition (Gyeoljeon misuljeon); and the private exhibitions of war painters Ji Seong-ryeol and Song Jeong-hun.
개념정의(중문) 指1937年中日战争爆发后出现的作品倾向,朝鲜总督府将“内鲜一体”、“皇国臣民化”定为“国民精神总动员”(日本政策名称)的核心思想,提倡了大东亚战争中人民的决战意识,具有时局色的作品具有记录画、“报道艺术”、“批量生产艺术”的性质。1940年代在“朝鲜美术展”上展出的作品,都是“美术报国”“画笔报国”的主要手段;也以插图、封面画、漫画的形式出现在报纸、杂志等大众媒体上。此外,1942年由京城美术家协会(成立于1941年2月,属于国民总力朝鲜联盟的下属机构,1943年1月改编为朝鲜美术家协会)举办的“半岛銃后美术展”、“丹光会展”、“决战美术展”、从军画家池成烈和宋政勋的个人展等,成为了当时的重要展览。
개념정의(일문) 1937年の日中戦争勃発後、朝鮮総督府が「内鮮一体」と「皇民化政策」を国民精神総動員のイデオロギーとして前面化することで登場した、大東亜戦争の決戦意識を鼓舞する作品傾向をいう。記録的な記念画、報道美術、生産美術の性格を帯びた。1940年代に「朝鮮美術展覧会」に出品された諸作品は、「美術報国」、「画筆報国」の主な手段であり、新聞、雑誌などの大衆メディアにおいて挿画や表紙画、漫画の形でも登場した。この他の主な展示には、1941年2月に結成された京城美術家協会(国民総力朝鮮連盟の傘下組織、1943年1月に朝鮮美術家協会に改編)が1942年から開催した公募展の性格を持つ「半島銃後美術展覧会」、「丹光会展」、「決戦美術展」、従軍画家・池成烈(チ・ソンリョル)や宋政勳(ソン・ジョンフン)の個展などがあった。
관련용어
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관련 인물 김만형(金晩炯)김은호(金殷鎬)김인승(金仁承)박영선(朴泳善)배운성(裵雲成)손응성(孫應星)심형구(沈亨求)윤승욱(尹承旭)윤효중(이토 고조)(尹孝重(伊東孝重))이봉상(李鳳商)이상범(李象範)김경승(金景承)임응구(林應九)  지성렬, 송정훈
관련 단체 경성미술가협회(京城美術家協會)단광회(丹光會)조선남화연맹(朝鮮南畵聯盟)조선미술가협회(朝鮮美術家協會)
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